Page 69 - A kecskeméti példa
P. 69
A kecskeméti példA
Rajz Istvánné:
Mûvészetekkel nevelés tevékenységi formái
(Részlet)
Hazánkban a napközi otthonokban folyó munka az utolsó évtizedben
egyre inkább az érdeklõdés középpontjába került. Történt ez azért, mert
megnövekedett a társadalmi igény és elvárás az ott folyó nevelõmunkával
szemben, ezenkívül mert szerves kiegészítõjévé vált a tanórákon folyó
oktatómunkának.
Amint iskolánkban hangsúlyt kapott a nevelõmunka, úgy tudatosult,
hogy az oktatási idõszakon túl létezik egy másik szakasza a napnak, ahol
létfontosságú, hogy jól megtervezett és átgondolt nevelési hatások érjék
növendékeinket. Otthonná lett az iskola, a nevelés egésznapossá!
Tanulóink személyiségének alakítása, formálása így munkaprogrammá
vált: vázát adja tennivalóinknak a napközis munkában.
A formát, amelyben ez történik, befolyásolja a ráfordítható idõ, amit
ha kérdezzük – fontosságánál fogva – a gyerekek csupa nagybetûvel ír-
nak!
SZABADIDÕ
A napköziben dolgozó nevelõ számára ez a legértékesebb, legszebb, de
legnehezebb része a napnak. Ezen az idõszakon áll, vagy bukik, hogy el-
fogadja-e direkt vagy indirekt irányítását a közösség, s elfogadják-e társnak,
példaképnek a gyerekek. Tud-e igazán otthont teremteni és oldottságot
biztosítani a szépnek, a jónak befogadására.
Ennek az idõszaknak a tervezése közösen történi a gyerekekkel úgy,
hogy megmaradjon a szabadságérzetük, amely talaja alkotókedvnek,
örömnek. Selye János azt mondta: „Az ember élete akkor válik boldog-
gá, ha kiteljesítheti önmagát.”
Sokan összetévesztik a szabadfoglalkozást a szabadidõvel!
Az elõbbi csupán egy tevékenységi forma. Ahhoz, hogy kultúráltan, jól
ki tudja tölteni ezt a gyerek, közvetve vagy közvetlenül irányított foglal-
kozásokon meg kell erre tanítanunk. Igényessé kell nevelnünk szórako-
zásmódjukkal, környezetükkel, társaikkal szemben.
Ilyenkor kell étvágyat teremteni ahhoz, hogy a látottakat, a hallotta-
kat, vagy amit tapasztaltak önmaguk számára hasznosítani tudják. Ebbõl
a szabadfoglalkozásokon visszajelzést kapunk: Hogyan gyümölcsözik a
befektetett munkánk?
Amikor a gyermekekre gyakorolt hatásokra gondolok, legelsõ helyen
a mûvészetek nagy csokra áll. Az ezekbõl áradó erõkre legérzékenyebb a
gyermek. Mint a szivacs, úgy issza be a zene, a képzõmûvészet, az iroda-
69