Page 70 - A kecskeméti példa
P. 70
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
lom által nyújtott élményeket. Feldolgozza, azonosul és él vele. Balogh
Jenõ a Képzõmûvészeti Fõiskola tanára errõl így beszélt: „Iskolánkban
nagyon fontos az érzelmi és esztétikai egészségügy, szinte létfontosságú.
Szabadidõben fõhangsúlyt kapjanak a mûvészetek. Nem a mûvészetek
tanítása, a vele való élés!”
A napközi otthonok szabadidõs programjában a mûvészetekkel tör-
ténõ nevelés szinte állandóan megtalálható. A nevelés minden területére
(etikai, esztétikai, világnézeti, stb.) újabb impulzust ad és hatására gaz-
dagodnak a gyermek személyiség-jegyei. Védõszerként is felfoghatók a
mindennapok során ért negatív élmények ellen, amit néha még a tömeg-
kommunikációs eszközök is továbbítanak tanulóinkhoz.
Kodály tanár úr gondolatai a zenére vonatkoznak ugyan, de tapaszta-
lataink alapján a mûvészetekkel történõ nevelési munkánkban is irány-
mutatóak lehetnek:
„A rossz ízlés rohamosan terjed. Ez a mûvészetben nem olyan ártatlan
dolog, mint teszem az öltözködésben. Aki ízlés nélkül ruházkodik, testi
épségét még nem veszélyezteti. De a mûvészetben a rossz ízlés valóságos
lelki betegség, amely kiéget a lélekbõl minden fogékonyságot. Elzárja a
remekmûvekkel való érintkezéstõl, s így a belõlük áradó életerõ fluidum-
tól, amely nélkül sorvad, összezsugorodik, s az ember egész lénye sajátos
bélyeget kap. Ez a betegség felnõtt korban többnyire gyógyíthatatlan. Az
iskola dolga megadni a védõoltást a métely ellen.”
Kisiskolás korban a legfogékonyabb a gyermek arra, hogy mindent
befogadjon és élményként elraktározza, majd ezeket késõbb fel is hasz-
nálja. Kodály tanár úr szavaival: „A legtisztább mûvészetnek nincs fogé-
konyabb, ösztönösebb megértõje a gyermeknél. Csakis a mûvészi érték
való a gyermeknek.” Ez tehát a célunkhoz vezetõ út.
Amikor a hogyanról beszélünk, három dologra kell gondolni:
1. Lehetõséget kell teremteni a szép befogadására (közös muzsikálás,
éneklés, koncert, opera, könyvtár, múzeum látogatása, stb.)
2. Irányított foglalkozásokon egy-egy hangsúlyozottabb részt közösen
kell feldolgoznunk. Pl. Hangszerország, Vonósok családja, vagy
Vivaldi Négy évszak c. mûve alapján versekkel, reprodukciókkal,
énekkel színesített komplex foglalkozások az évszakokról. A tanul-
mányi munka hasznos kiegészítõje a Bölcs Bagoly sorozat aktuális
könyvtémáinak feldolgozása, pl. Várható idõjárás, Népek kenyere,
Kalandos kísérletek, a Vér csodái, stb. A múzeumi órák a képek,
szobrok hazájába adnak bepillantást. A rendszeres látogatás jártas-
ságot biztosít, amely lehetõvé tesz olyan foglalkozásokat is, ahol a
70