Page 71 - A kecskeméti példa
P. 71
A kecskeméti példA
gyerekek rendszerezni tudnak diaképeket, reprodukciókat. (Például:
nagy mesterek festették; Csatajelenetek, vagy Magyar tájak, Magyar
emberek, stb.)
3. Szabadfoglalkozásokon, öntevékeny megnyilatkozások alkalmával
játszótársként kell szerepelnie a nevelõnek. Dícsérettel jutalmazni
azokat, akik már tovább tudnak adni a befogadott élményekbõl és
megoldható feladatokkal önbizalmat adnak a gátlásos gyerekeknek
is. Például: zenedominó, hangszeres bemutatók, versekhez zene és
képkeresés, ünnepélyek mûsorának megtervezése, közös szellemi já-
tékok (ország-város, elbújtatott verssor, asszociálások, stb.).
Amikor a napközis nevelõ a napi munkája után összegezi a tapasztal-
takat és úgy látja, hogy nem volt ugyan irányított foglalkozás, de a gye-
rekek „sóderozás” helyett népi énekesjátékot játszottak (például: „Most
viszik, most viszik…) és mondókával olvasták ki, hogy ki legyen a rög-
tönzött mûsor következõ elõadója, vagy hintázás közben biciniumokat
énekeltek, netán rajzolás közben lemezhallgatást kértek, akkor – bizony
– örülhet. Teljes értékû napot könyvelhet el, olyant, amivel elõbbre jutott
az emberebb emberré nevelésben!
Mivel a mûvészetekkel való kapcsolatot a napköziben nem a tanítás,
hanem a felhasználás jelentik, a nevelõi munkát bizonyos szempontok
kell, hogy irányítsák. Így ismerni kell:
1. a szintet, az alapot, amelyre építeni lehet. (Elõnyös helyzetben van
az a nevelõ, aki több éven át vezeti csoportját.)
2. a gyerekek kívánságait,
3. a környezetadta lehetõségeket,
4. azokat a tanulókat, akik különösen érdeklõdnek egy-egy terület
iránt. (Ezeket tekintsük munkatársaknak.)
…Néhány szó a szülõkrõl
Tanítványaim szülei találkozásunkkor arról számoltak be, hogy lassan
õk maguk is a csoport tagjaivá válnak. Otthon, amikor gyerekeik élmé-
nyeiket idézik, maguk is végig élik azokat.
Egyikük elmesélte: kislánya télen-nyáron azért kíséri el reggel 6 órára
munkahelyére, hogy útközben együtt mondjanak verseket, a tanult zenei
játékokat játsszák és ha senki nem hallja, énekelnek is. Volt olyan, aki
zavarban volt, amikor elmesélte, õ bizony most volt életében elõször
szimfonikus zenekari koncerten. Elõször 10 éves kislánya mesélt arról,
milyen jó is a hangversenyen lenni és mit fog majd ott hallani.
Egyik alkalommal, amikor családlátogatáson voltam, ugyancsak nehéz
helyzetbe hozott egyik lelkes tanítványom. A szülõkkel való beszélgetés
71