Page 89 - Énekiskolák helyzete
P. 89

Ének-zenei általános iskolák, Ének-zene tagozatos általános iskolák
               És az Énekórák helye a hazai közoktatásban – fÉnyben És árnyÉkban





                  Előszó


                     1966. július 27-én a kaliforniai Berkeley-ben a Corvin Magyar
                  Club keretében Kodály előadást tartott a jelenlévőknek. Az utá-
                  na kialakult beszélgetésben, vitában megkérdezte tőle valaki, mi
                  is annak az új nevelési módszernek a lényege, „ami iránt a külföld
                  érdeklődik”. Kodály Zoltán maga  válaszolt a kérdésre:  „Nagyon
                  egyszerű. Három szóval ki lehet  fejezni: ének,  népdal és mozgó
                  dó. A mozgó dó olyan titkos szer, amivel a gyerekek sokkal ha-
                  marabb megtanulnak kottából énekelni, mint minden más mód-
                  szerrel. Hiába kísérleteznek mással, utol nem érik soha. Nem ma-
                  gyar találmány:  több mint száz  éve  egy Curwen  nevű angol
                  kezdte; azóta  hol használták, hol elhanyagolták. Mi most újra
                  elővettük és nagyon hasznosnak bizonyult.
                     A másik pedig, hogy az iskolásgyerekek fejét népdallal töltjük
                  meg, ha  nincsen benne amúgy  is… A népdalokhoz  fűződik a
                  zenei elemek  megtanítása… A korán,  hat-hét éves  korban kez-
                  dett gyakorlás úgy kifejleszti a gyerek készségét és úgy meggyor-
                  sítja felfogóképességüket, hogy nekik ez játék.”
                     Kórusművei, zenepedagógiai etüdjei, énekgyakorlatai mind
                  ezt a célt szolgálták. Kodály elképzelése tanítványai, munkatársai
                  közreműködésével ért  el  nemzetközi  sikereket és vált maradan-
                  dóvá, megkérdőjelezhetetlenné. Mi, akik így tanultuk a zenei
                  „betűvetést”, jól tudjuk, hogy nemcsak a kotta vált számunkra
                  ismerős tereppé, de a zene belső világának megértése is köny-
                  nyebb lett  és  nem  mellesleg, a magyar népdalok  világába is
                  örömteli és  hasznos betekintést  nyerhettünk. A  Kodály metódus
                  nem változik: örök és maradandó. Ám a tanuló ifjúság szellemi és
                  mentális változásainak  figyelembe vételével  időről időre, apró
                  elemeiben más és más ötletek is belekerülhetnek. Konferenciánk,
                  a Kodály Zoltán emlékévhez kapcsolódóan ezek fontosságára
                  próbálja felhívni a figyelmet.

                  Fehér Anikó

                                          3







                                                                         89
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94