Page 92 - Énekiskolák helyzete
P. 92

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület





                   Turmezeyné Heller Erika
                   az Eötvös Loránd Tudományegyetem Tanító- és Óvóképző Kará-
                   nak docense, karvezető
                   Kodály koncepciója a korszerű tanuláselméletek tükrében

                      Kodály pedagógiai elképzelései nem az ének-zene módszer-
                   tani kérdéseiből indultak ki, hanem egy átfogóbb, magasabb
                   cél, a magyarság kulturális felemelkedésének, a társadalom
                   megújulásának útját keresve fordult  érdeklődése a pedagógia
                   felé. Ideálja szerint a művészetek erejével nevelt „teljes emberek”
                   elkövetkező generációi egy új, jobb világot építenek fel. A kortárs
                   életreform-mozgalom kínált ehhez modellt Kodály számára, és a
                   reformpedagógiai törekvésekkel együtt, azok szellemi rokonaként
                   vallotta a korán megkezdett  művészeti nevelés fontosságát a
                   gyermeki személyiség hatékony alakításában. Hitte, hogy  az el-
                   idegenedett  ipari társadalomba  a népi kultúra romlatlansága,
                   ősereje hozhatja vissza a humánumot. Az általa vágyott világban
                   a zene nem csak az elit kiváltsága, ezért vált demokratikus szel-
                   lemiségének megfelelően fontossá a „zenei analfabétizmus” fel-
                   számolása. Kodály koncepciójának ezen sarokpontjai – a min-
                   denkinek elérhető, korai életkorban megkezdett zenei nevelés, a
                   vokális alapok, a népzene központi szerepe, a  zenei írásbeliség
                   korai oktatása – más országok közoktatásában a miénktől eltérő
                   prioritással jelennek meg. Ezért is indokolt annak vizsgálata, hogy
                   a kodályi koncepció filozófiai-morális szempontokkal megalapo-
                   zott elemeit vajon visszaigazolja-e a kognitív pszichológia tanulás-
                   felfogása, amely a megismerés, megértés folyamatának, illetve a
                   tudás kialakulásának tanulmányozására helyezi a hangsúlyt.









                                           7







          92
   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97