Page 91 - Énekiskolák helyzete
P. 91

Ének-zenei általános iskolák, Ének-zene tagozatos általános iskolák
               És az Énekórák helye a hazai közoktatásban – fÉnyben És árnyÉkban





                Absztraktok


                Nemes László Norbert
                a Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézet igazgatója
                Örökérvényű koncepció egy folyamatosan változó kulturális
                környezetben

                   Kodály Zoltán korszakos jelentőségű zenei művelődési illetve
                zeneoktatási koncepcióját a magyar és európai zenei és kulturális
                hagyományokból kiindulva fogalmazta meg saját beszédeiben,
                tanulmányaiban,  különböző  interjúkban  és  nyilatkozatokban.
                Alapvetően az 1930-as években kikristályosodott koncepció a
                magyar közoktatás napi gyakorlatában csak a második világhá-
                borút követő években, egy megváltozott társadalmi és kulturális
                közegben került megvalósításra. Ezek a  változások a  napi élet
                minden szegmensét érintették, beleértve az oktatást is. Miként az
                eredeti koncepció is számos ponton sérült, a koncepciót a gya-
                korlatba átültető  magyar pedagógiai gondolkodás is, amelyet
                egészen 1948-ig leginkább a modern,  gyermekközpontú  peda-
                gógiai irányzatok iránti nyitottság és érdeklődés jellemez, új irányt
                vett, amelynek negatív hatása véleményem szerint a mai napig
                érezhető, s  leginkább  az iskolai zenetanításunkat általában jel-
                lemző, rendkívül merev pedagógiai gyakorlatban érhető tetten.
                A régóta várt változás legnagyobb ellensége a zenepedagógiá-
                ról való gondolkodásunkat gazdagítani képes, új és kreatív gon-
                dolatok iránti nyitottság szinte  teljes hiánya, amelyet  leginkább
                Kodály habitusa, a mai napig érezhető szellemi kisugárzása kelle-
                ne, hogy inspiráljon, hiszen éppen az újra és a progresszívra min-
                dig nyitott Kodály volt az, aki kora legjobb zenetanítási gyakorla-
                tainak importálását javasolta, elősegítve ezzel koncepciójának
                hatékony gyakorlati megvalósítását.




                                        6







                                                                         91
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96