Page 91 - Énekiskolák helyzete
P. 91
Ének-zenei általános iskolák, Ének-zene tagozatos általános iskolák
És az Énekórák helye a hazai közoktatásban – fÉnyben És árnyÉkban
Absztraktok
Nemes László Norbert
a Kodály Zoltán Zenepedagógiai Intézet igazgatója
Örökérvényű koncepció egy folyamatosan változó kulturális
környezetben
Kodály Zoltán korszakos jelentőségű zenei művelődési illetve
zeneoktatási koncepcióját a magyar és európai zenei és kulturális
hagyományokból kiindulva fogalmazta meg saját beszédeiben,
tanulmányaiban, különböző interjúkban és nyilatkozatokban.
Alapvetően az 1930-as években kikristályosodott koncepció a
magyar közoktatás napi gyakorlatában csak a második világhá-
borút követő években, egy megváltozott társadalmi és kulturális
közegben került megvalósításra. Ezek a változások a napi élet
minden szegmensét érintették, beleértve az oktatást is. Miként az
eredeti koncepció is számos ponton sérült, a koncepciót a gya-
korlatba átültető magyar pedagógiai gondolkodás is, amelyet
egészen 1948-ig leginkább a modern, gyermekközpontú peda-
gógiai irányzatok iránti nyitottság és érdeklődés jellemez, új irányt
vett, amelynek negatív hatása véleményem szerint a mai napig
érezhető, s leginkább az iskolai zenetanításunkat általában jel-
lemző, rendkívül merev pedagógiai gyakorlatban érhető tetten.
A régóta várt változás legnagyobb ellensége a zenepedagógiá-
ról való gondolkodásunkat gazdagítani képes, új és kreatív gon-
dolatok iránti nyitottság szinte teljes hiánya, amelyet leginkább
Kodály habitusa, a mai napig érezhető szellemi kisugárzása kelle-
ne, hogy inspiráljon, hiszen éppen az újra és a progresszívra min-
dig nyitott Kodály volt az, aki kora legjobb zenetanítási gyakorla-
tainak importálását javasolta, elősegítve ezzel koncepciójának
hatékony gyakorlati megvalósítását.
6
91