Page 94 - Énekiskolák helyzete
P. 94
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
legmagasabb szintű szakmai grémium véleményezte a közel-
múltban.
A 2002-ben megalapított Psalmus Humanus Művészetpeda-
gógiai Egyesület akkreditált tanár-továbbképzési programja dif-
ferenciáltan nyújt segítséget az iskolai művészeti oktatásához,
mivel többféle iskolatípust, többféle korosztályt és többféle tár-
sadalmi csoportot képvisel, valamint az egészséges és a fogya-
tékossággal élő gyermekek számára is lehetővé teszi az öröm-
szerző művészeti tevékenységekben való aktív részvételt.
Windhager Ákos
a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani
Kutatóintézetének tudományos munkatársa, a Pázmány Péter
Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Karának óraadó oktató-
ja, művelődéstörténész
A lírai én szerepei Kodály oratorikus hitvallásaiban
Kodály tudatosan vállalta legkésőbb 1923-ban azt a közös-
ségi vezető szerepet, amelyet korábban Ady Endrének tulajdoní-
tott a hazai művelődés. Ennek a szerepvállalásnak azonban ép-
polyan hosszú az előjátéka, mint a kései lecsengése. Jól szerve-
zett műhelyt alapított tanítványaiból, amely révén többek között
művelődési mozgalmat, tankönyvet és népzenei kutatóintézetet
hozott létre. Kodály hatása bizonyos pillanatokban az egész tár-
sadalmat, a határon innen és túli magyarságot is elérte. Vezető
szerepét azonban mégis a zeneszerzői teljesítménnyel vívta ki. A
Psalmus hungaricus, a Budavári Te Deum, a Missa brevis és a Zrí-
nyi szózata révén feltárul az egyetemes horizont egy-egy szegle-
tében a tárgyiasítható személyes, közéleti és szakrális kérdés-
válasz párbeszéde is. Az előadás a négy legmarkánsabb
oratorikus hitvallásának elemzésével mutatja be a szent és pro-
fán, az egyetemes és a nemzeti, valamint a közösségi és szemé-
lyes síkok mesteri egymásra építését.
9
94