Page 94 - Énekiskolák helyzete
P. 94

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület





                   legmagasabb szintű szakmai grémium  véleményezte a közel-
                   múltban.
                       A 2002-ben megalapított Psalmus Humanus Művészetpeda-
                   gógiai Egyesület akkreditált  tanár-továbbképzési programja dif-
                   ferenciáltan nyújt segítséget  az iskolai művészeti oktatásához,
                   mivel  többféle iskolatípust, többféle korosztályt  és többféle tár-
                   sadalmi csoportot képvisel, valamint  az egészséges és a fogya-
                   tékossággal élő gyermekek számára is lehetővé teszi  az öröm-
                   szerző művészeti tevékenységekben való aktív részvételt.


                   Windhager Ákos
                   a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani
                   Kutatóintézetének tudományos munkatársa, a Pázmány Péter
                   Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Karának óraadó oktató-
                   ja, művelődéstörténész
                   A lírai én szerepei Kodály oratorikus hitvallásaiban

                      Kodály tudatosan vállalta  legkésőbb 1923-ban  azt a közös-
                   ségi vezető szerepet, amelyet korábban Ady Endrének tulajdoní-
                   tott a hazai művelődés. Ennek a szerepvállalásnak azonban ép-
                   polyan hosszú az előjátéka, mint a kései lecsengése. Jól szerve-
                   zett műhelyt alapított tanítványaiból, amely révén többek között
                   művelődési mozgalmat, tankönyvet és népzenei kutatóintézetet
                   hozott létre. Kodály hatása bizonyos pillanatokban az egész tár-
                   sadalmat, a határon innen és túli magyarságot is elérte. Vezető
                   szerepét azonban mégis a zeneszerzői teljesítménnyel vívta ki. A
                   Psalmus hungaricus, a Budavári Te Deum, a Missa brevis és a Zrí-
                   nyi szózata révén feltárul az egyetemes horizont egy-egy szegle-
                   tében a  tárgyiasítható személyes, közéleti és szakrális kérdés-
                   válasz  párbeszéde  is.  Az  előadás  a  négy  legmarkánsabb
                   oratorikus hitvallásának  elemzésével mutatja be a szent  és  pro-
                   fán, az egyetemes és a nemzeti, valamint a közösségi és szemé-
                   lyes síkok mesteri egymásra építését.

                                           9







          94
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99