Page 93 - Énekiskolák helyzete
P. 93
Ének-zenei általános iskolák, Ének-zene tagozatos általános iskolák
És az Énekórák helye a hazai közoktatásban – fÉnyben És árnyÉkban
Rápli Györgyi
a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézetének oktató-
ja, a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetségének el-
nökhelyettese, zenepedagógus, karnagy
„Terv és valóság” – Kodály nemzetnevelő programja a pedagó-
gusok szemszögéből
Előadásomban áttekintést kívánok adni a hazai ének-zene
tanításának pozitív és negatív jelenségeiről, megjelölve az ok
okozati összefüggéseket. Gondolatmenetem alapja a Kodály-
pedagógia „Százéves tervének” felidézése, megvalósulásának
eredménye és eredménytelensége lesz. Szeretnék választ meg-
fogalmazni arra, hogy miért utasítja el a diákok jelentős része a
magyar iskolákban az ének-zene tantárgyat és nekünk, pedagó-
gusoknak, milyen lehetőségeink, eszközeink vannak az érdeklő-
dés felkeltésére és fenntartására, amely jó esetben a fiatalok
érzelmi, értelmi és erkölcsi gyarapodásához vezet.
K. Udvary Katalin
a Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület alapító elnö-
ke, a képzési program vezetője, gordonka- és szolfézstanár
Tehetséggondozás Kodály szellemében a hazai közoktatásban
A Psalmus Humanus program bizonyítani kívánja a művészeti
nevelés jelentőségét és sokszínű lehetőségét a közoktatásban. A
kodályi zenepedagógia eredményeinek bemutatásával és tu-
dományos vizsgálatokkal támasztja alá a gyermekkori művészeti
nevelés életre szóló pozitív hatását. Ennek előzménye egy zene-
pedagógia-történeti kutatómunka, Barkóczi-Pléh: Kodály zenei
nevelési módszerének pszichológiai hatásvizsgálata.
Kodály Zoltán kecskeméti iskolalátogatásait felidézve, a kivá-
lasztott művészeti műhelyeket óralátogatások formájában a
8
93