Page 93 - Énekiskolák helyzete
P. 93

Ének-zenei általános iskolák, Ének-zene tagozatos általános iskolák
               És az Énekórák helye a hazai közoktatásban – fÉnyben És árnyÉkban





                Rápli Györgyi
                a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Kodály Intézetének oktató-
                ja, a Magyar Zeneiskolák és Művészeti Iskolák Szövetségének el-
                nökhelyettese, zenepedagógus, karnagy
                „Terv és valóság” – Kodály nemzetnevelő programja a pedagó-
                gusok szemszögéből

                   Előadásomban áttekintést kívánok adni a hazai ének-zene
                tanításának pozitív és  negatív jelenségeiről,  megjelölve az  ok
                okozati összefüggéseket. Gondolatmenetem alapja a  Kodály-
                pedagógia „Százéves  tervének” felidézése,  megvalósulásának
                eredménye és  eredménytelensége  lesz.  Szeretnék választ meg-
                fogalmazni arra, hogy miért utasítja el a  diákok jelentős része a
                magyar iskolákban az ének-zene tantárgyat és nekünk, pedagó-
                gusoknak,  milyen lehetőségeink,  eszközeink vannak  az érdeklő-
                dés felkeltésére  és fenntartására,  amely jó  esetben a fiatalok
                érzelmi, értelmi és erkölcsi gyarapodásához vezet.


                K. Udvary Katalin
                a Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület alapító elnö-
                ke, a képzési program vezetője, gordonka- és szolfézstanár
                Tehetséggondozás Kodály szellemében a hazai közoktatásban

                   A Psalmus Humanus program bizonyítani kívánja a művészeti
                nevelés jelentőségét és sokszínű lehetőségét a közoktatásban. A
                kodályi  zenepedagógia  eredményeinek bemutatásával és tu-
                dományos vizsgálatokkal támasztja alá a gyermekkori művészeti
                nevelés életre szóló pozitív hatását. Ennek előzménye egy zene-
                pedagógia-történeti kutatómunka, Barkóczi-Pléh: Kodály zenei
                nevelési módszerének pszichológiai hatásvizsgálata.
                   Kodály Zoltán kecskeméti iskolalátogatásait felidézve, a kivá-
                lasztott  művészeti  műhelyeket  óralátogatások  formájában  a


                                        8







                                                                         93
   88   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98