Page 15 - Művészetpedagógiai kísérlet
P. 15
„Psalmus Humanus” – művészetpedagógiai kísérlet az ezredfordulón
V. Kodály nevelési eszméi alapján tervezett
művészeti nevelés az ezredfordulón
Mi adta aktualitását az előbbiekben bemutatott magas szintű tudományos mun-
ka felidézésének? Az, hogy megismerése alapján lehetőség nyílt olyan jól és
eredményesen működő, esetleg kevéssé, vagy alig ismert művészeti műhe-
lyek felkutatására és kiválasztására, amelyek lehetővé teszik az egész társa-
dalom valamennyi csoportjának – akár kiemelkedő tehetségűeknek, akár
hátrányos helyzetűeknek, fogyatékosoknak – a gyermekkori, örömszerző,
művészi élménnyel való találkozást. Ennek megvalósításához a kulturális
és szociális körülményeket, lehetőségeket és igényeket, valamint az egész-
ségi állapotot figyelembe vevő, szélesebb választási lehetőségű ének-zene
tanítás, illetve művészeti nevelés adhat csak lehetőséget. E koncepció be-
vonását a közoktatásba az is indokolja, hogy az integráció miatt ez ma már
napi feladattá vált az oktatási intézmények és pedagógusaik számára.
A módszerek, műhelyek megkeresésénél vezérlő elvnek tekintettem a
tudományos vizsgálatok eredményeit, a zenepedagógia-történeti hagyomá-
nyokat, és Kodály Zoltánnak az írásaiban olvasható megnyilatkozásait,
valamint személyes emlékeimet.
A művészetpedagógiai programban koncepciójuk és munkájuk bemu-
tatását felvállaló kollégáimmal egyetértésben elengedhetelenül szükséges-
nek tartottam nyilvánosságot keresni és lehetőséget teremteni e műhely-
munkák magasszintű szakmai véleményeztetésére. Sajnálatos módon, Ma-
gyarországon nincs zenepedagógiai kutatóintézet. „Nincs az országban
olyan állami szerv, intézmény, tanács se (mindegy minek nevezzük), amely
a zeneoktatást érintő kérdésekben a három szintet összefogná, kísérleteket
indítana, irányítana, illetve végezne” –, hangzott el a Zenetanárok Társasá-
ga 1990-s alakuló közgyűlésén. 11
Olyan zenepedagógiai kutatóintézet, ami nem hagyatkozik csupán a sze-
mélyi és intézményi tekintélyen alapuló véleménynyilvánításra, a mai napig
nincs Magyarországon. Ezért egyetlen lehetőség kínálkozott e programok
bemutatására és véleményeztetésére: a hospitálás jellegű megtekintésük.
„...annál is inkább, mert az elhangzott tanítás után frissiben nyílna al-
kalom az óra különféle momentumainak megbeszélésére. A több szem töb-
bet lát elve igen hasznosan érvényesülne egy-egy órának nagyobb testület
általi megfigyelésének. Arról nem is szólva, hogy az egyes gyakorlati eljá-
rások nyomán felmerülő kérdések, problémák megvitatására éppen ezek a
közös eszmecserék a legalkalmasabbak. 12
11 KoVács KálmáNNé: Helyzetkép a fővárosi zeneiskolákról és elképzelések a zenei nevelésünk fejlesz-
tésének az irányairól, Parlando, 1990. 7-8-9. szám 40. oldal
12 P.L.-né Énekszó, 1944. december, XII. évfolyam, 69. szám 7. oldal
13