Page 13 - Művészetpedagógiai kísérlet
P. 13

„Psalmus Humanus” – művészetpedagógiai kísérlet az ezredfordulón

























         nem beszéltek. Valamint tel-
         jesen  kihagyták  az  ének-
         zenei  általános  iskoláknak
         a közművelődésben betöltött
         szerepének bemutatását is.
            A tudományos igényű vizsgálatok sorában bukkantam egy olyan hatás-
         vizsgálatra, amelyet korábban nem ismertem: dr. Barkóczi Ilona és dr. Pléh
         Csaba  pszichológiai  kutatásainak  eredményeire.  Ők  végezték  el  az  1970-s
         évek végén Kodály zenei nevelési módszerének a napjainkig legnagyobb
         léptékű  hatásvizsgálatát,  amelyben  egzakt  módon  megfogalmazták  a  kellő
         rendszerességgel,  aktív  részvétellel,  megfelelő  szakmai  irányítással  elsajátított
         ének-zene tanulás differenciálható és specializálható hatását.
            (A vizsgálatsorozatot dr. Barkóczi Ilona kandidátus – az Eötvös Lóránd
         Tudomány Egyetem Általános Pszihológiai Tanszékének vezetője irányítot-
         ta. Tervezésében személyesen, illetve munkatársaik segítségével részt vett
         Székácsné  Vida  Mária  kandidátus  –  Eötvös  Lóránd  Tudományegyetem
         Pszichológiai Tanszék, dr. Szépe György kandidátus – Magyar Tudomá-
         nyos Akadémia Nyelvtudományi Intézet, Varga Tamás kandidátus – Or-
         szágos Pedagógiai Intézet.)
            A  vizsgálati  eredményeket  összegező  tanulmányuk  a  Kecskeméti
         Kodály Intézet megbízásából a Bács Megyei Lapkiadó Vállalat gondozásá-
         ban jelent meg 1978-ban. Az angol nyelvű fordítás 1982-ben látott napvi-
         lágot Music Makes a Difference: The Effect of Kodály’s Musical Training on the
         Psychological Development of Elementary School Children címmel, a Kodály
         Zoltán Zenepedagógiai Intézetben, Kecskeméten.

                                                                         11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18