Page 13 - Művészetpedagógiai kísérlet
P. 13
„Psalmus Humanus” – művészetpedagógiai kísérlet az ezredfordulón
nem beszéltek. Valamint tel-
jesen kihagyták az ének-
zenei általános iskoláknak
a közművelődésben betöltött
szerepének bemutatását is.
A tudományos igényű vizsgálatok sorában bukkantam egy olyan hatás-
vizsgálatra, amelyet korábban nem ismertem: dr. Barkóczi Ilona és dr. Pléh
Csaba pszichológiai kutatásainak eredményeire. Ők végezték el az 1970-s
évek végén Kodály zenei nevelési módszerének a napjainkig legnagyobb
léptékű hatásvizsgálatát, amelyben egzakt módon megfogalmazták a kellő
rendszerességgel, aktív részvétellel, megfelelő szakmai irányítással elsajátított
ének-zene tanulás differenciálható és specializálható hatását.
(A vizsgálatsorozatot dr. Barkóczi Ilona kandidátus – az Eötvös Lóránd
Tudomány Egyetem Általános Pszihológiai Tanszékének vezetője irányítot-
ta. Tervezésében személyesen, illetve munkatársaik segítségével részt vett
Székácsné Vida Mária kandidátus – Eötvös Lóránd Tudományegyetem
Pszichológiai Tanszék, dr. Szépe György kandidátus – Magyar Tudomá-
nyos Akadémia Nyelvtudományi Intézet, Varga Tamás kandidátus – Or-
szágos Pedagógiai Intézet.)
A vizsgálati eredményeket összegező tanulmányuk a Kecskeméti
Kodály Intézet megbízásából a Bács Megyei Lapkiadó Vállalat gondozásá-
ban jelent meg 1978-ban. Az angol nyelvű fordítás 1982-ben látott napvi-
lágot Music Makes a Difference: The Effect of Kodály’s Musical Training on the
Psychological Development of Elementary School Children címmel, a Kodály
Zoltán Zenepedagógiai Intézetben, Kecskeméten.
11