Page 12 - Művészetpedagógiai kísérlet
P. 12
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
III. A legelső vizsgálódások a zenével való foglalkozás
pszichológiai és fiziológiai hatásáról:
iskolán belüli tapasztalatgyűjtés
Egykori igazgatónőm Nemesszeghy Márta naplójában az 1953. július 29-i
bejegyzés arról tanúskodik, hogy Kodály Zoltán már az első látogatásakor
felhívta a figyelmét, hogy „ne elégedjenek meg az énektanításban elért eredmé-
nyekkel, hanem termtsék meg az ének és a közismereti tárgyak legszorosabb
kapcsolatát. ,Kérte, hogy az osztálytanítók mérjék le a az ének többletórák hatá-
sát a közismereti tárgyak tanításában, a logikus gondolkodásra nevelésben.’ ...
Sőt, fontosnak tartja, hogy a növendékek zenei haladásáról kartotékokat vezes-
sek, a felvételi eredményétől kezdödően.’(...) Hiányolta a ,ritmus-tanítás’ említé-
sét, pedig szerinte a számtanban ennek láthatni legnagyobb hasznát. A zenei
memória nem külön dolog. Hiányolta a ,memória-fejlesztésre’ gyakorolt hatás
elemzését (...),.,a memória kézség is gyakorlás dolga’ A rendszeres felmérésekhez,
egzat eredményeket hozó vizsgálatokhoz javaslata szerint csak kb. másfél évti-
zednyi tapasztalat birtokában fogjanak.” 10
IV. Barkóczi Ilona – Pléh Csaba:
Kodály zenei nevelési módszerének
pszichológiai hatásvizsgálata
Tanulmányom anyaggyűjtése során módszeresen feltérképeztem és átte-
kintettem a kodályi nevelési eszméket leghitelesebben megvalósító
ének-zenei általános iskolák munkáját, illetve a hatásukat értékelő tudo-
mányos igényű vizsgálatokat.
Megpróbáltam különbséget tenni a reprezentatív jellegű felmérések és a
tudományos megalapozottságú vizsgálódások között. Az előbbiek sajnála-
tos módon – főként a nagy nyilvánosságuk miatt – inkább negatív irányba
befolyásolták a közvéleményt a minden nap éneklő-zenélő iskolák hatását
és megítélését illetően. Vizsgálati célkitűzéseik eltértek az eredeti kodá-
lyi-koncepció lényegétől: a felmérés alapjául szolgáló és a szerzők által ösz-
szeállított kérdések elsősorban a passzív zenetanulásra (ki a ked venc zene-
szerződ, mit gyűjtesz, hány lemezed van), a szülők társadalmi helyzetére,
beosztására, sőt jövedelmi viszonyaira vonatkoztak, A Kodály-módszer
személyiségformáló erejéről szinte csak érintőlegesen, vagy egyáltalán
10 szögi ágNes: „Ez az iskola valaha Kecskemétnek dicsősége lesz.” Kodály Intézet Kecskemét, 1994.
94. oldal
10