Page 10 - Művészetpedagógiai kísérlet
P. 10
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
5. A Kecskeméti Kodály Intézet egy idegen anyanyelvű hallgatójának
látogatása ének-zene tagozatos általános iskolában
A felvetett javaslatnak a kapcsolatteremtés a célja. Az évente egy-két alka-
lomra tervezett látogatás bekapcsolhatná az erre igényt tartó hazai
ének-zenei tagozatos általános iskolákat (mai számuk becslés szerint kb.
40-50-re tehető) a Magyarországra jövő külföldi szakemberek, illetve ze-
netanárok látogatásaiba, a Kecskeméti Kodály Iskolához hasonlóan. Ezek
a személyes találkozók pedagógiai hasznosságuk mellet növelnék az isko-
lák tekintélyét a szülők, és tágabb értelemben a társadalom előtt is.
6. Végül a tanárképzéssel kapcsolatosan egykori igazgatónőmnek,
Nemesszeghy Mártának azt az elképzelését kívánom felidézni,
amely a tanító és az énetanár-képzésre vonatkozik
A lépcsőzetes és egymásra épülő tudás kialakításának érdekében fontos-
nak tartotta, hogy az ének-zenei általános iskolai növendékek olyan gim-
náziumban folytassák a tanulmányaikat, ahol továbbra is emelt óraszám-
ban foglalkozhatnak a zenei tárgyakkal (ez heti 3 énekórát jelent.) Nem
zenei szakközépiskolára gondolt, hanem a középiskolában egy olyan zenei
tagozatú osztály indítására, amely valamennyi felsőfokú intézményben
biztosítaná a továbbtanulást. Remélte, hogy így közülük többen választa-
nák a tanítóképző, vagy tanárképző intézményeket, amivel nagy segítséget
kapna az általános iskolai alsó tagozatos énekszakoktatás.
Mindezek után fel kell tennünk a kérdést, van-e felhatalmazásunk a
kodályi nevelési eszmék szellemében új zenepedagógiai utak keresé-
sére?
Kodály Zoltán számtalan alkalommal – szóban és írásban is – megerősítet-
te az egyéni kezdeményezésekkel kapcsolatos toleráns véleményét. Ezt az
álláspontot fejezi ki például az általa szerkesztett népiskolai Énekgyűjte-
mény 3. füzetének bemutatásakor adott eligazítás:
„A hivatalos Tanterv és Útmutató az énektanítás módszerét illetően mereven
nem foglal állást, annak megválasztását a tanítóra bízza, s csupán a cél elérését
tartja szem előtt. 7
Alátámasztják ezt Nemesszeghy Mártának „Kodály Zoltánnal folytatott
beszélgetéseiről készült feljegyzései (…): „Kodály fölvetett gondolatokat,
feladatokat adott, véleményt nyilvánított – de pontos előírás helyett in-
7 Énekszó, XI. évfolyam 3. szám. 1943 december–1944 január, 48.oldal
8