Page 10 - Művészetpedagógiai kísérlet
P. 10

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület

          5.  A Kecskeméti Kodály Intézet egy idegen anyanyelvű hallgatójának
            látogatása ének-zene tagozatos általános iskolában

          A felvetett javaslatnak a kapcsolatteremtés a célja. Az évente egy-két alka-
          lomra  tervezett  látogatás  bekapcsolhatná  az  erre  igényt  tartó  hazai
          ének-zenei tagozatos általános iskolákat (mai számuk becslés szerint kb.
          40-50-re tehető) a Magyarországra jövő külföldi szakemberek, illetve ze-
          netanárok látogatásaiba, a Kecskeméti Kodály Iskolához hasonlóan. Ezek
          a személyes találkozók pedagógiai hasznosságuk mellet növelnék az isko-
          lák tekintélyét a szülők, és tágabb értelemben a társadalom előtt is.

          6.  Végül  a  tanárképzéssel  kapcsolatosan  egykori  igazgatónőmnek,
            Nemesszeghy  Mártának  azt  az  elképzelését  kívánom  felidézni,
            amely a tanító és az énetanár-képzésre vonatkozik

          A lépcsőzetes és egymásra épülő tudás kialakításának érdekében fontos-
          nak tartotta, hogy az ének-zenei általános iskolai növendékek olyan gim-
          náziumban folytassák a tanulmányaikat, ahol továbbra is emelt óraszám-
          ban foglalkozhatnak a zenei tárgyakkal (ez heti 3 énekórát jelent.) Nem
          zenei szakközépiskolára gondolt, hanem a középiskolában egy olyan zenei
          tagozatú  osztály  indítására,  amely  valamennyi  felsőfokú  intézményben
          biztosítaná a továbbtanulást. Remélte, hogy így közülük többen választa-
          nák a tanítóképző, vagy tanárképző intézményeket, amivel nagy segítséget
          kapna az általános iskolai alsó tagozatos énekszakoktatás.

          Mindezek után fel kell tennünk a kérdést, van-e felhatalmazásunk a
          kodályi nevelési eszmék szellemében új zenepedagógiai utak keresé-
          sére?

          Kodály Zoltán számtalan alkalommal – szóban és írásban is – megerősítet-
          te az egyéni kezdeményezésekkel kapcsolatos toleráns véleményét. Ezt az
          álláspontot fejezi ki például az általa szerkesztett népiskolai Énekgyűjte-
          mény 3. füzetének bemutatásakor adott eligazítás:
             „A hivatalos Tanterv és Útmutató az énektanítás módszerét illetően mereven
          nem foglal állást, annak megválasztását a tanítóra bízza, s csupán a cél elérését
          tartja szem előtt. 7
             Alátámasztják ezt Nemesszeghy Mártának „Kodály Zoltánnal folytatott
          beszélgetéseiről készült feljegyzései (…): „Kodály fölvetett gondolatokat,
          feladatokat adott, véleményt nyilvánított – de pontos előírás helyett in-

          7   Énekszó, XI. évfolyam 3. szám. 1943 december–1944 január, 48.oldal

          8
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15