Page 112 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 112

dr. bUbnó tamáS éS dr. mEzEi JánoS


            El kell, hogy mondjam, hogy a legnagyobb dolog az, amikor elérjük azt,
          hogy gyerekeink ne legyenek passzívak, s hogy teljesen természetesnek ve-
          gyék azt, hogy liturgikus-, ill. koncerthelyzetben ki merjék nyitni a szájukat
          és énekes módon, zenész módon gondolkodva el tudják énekelni a rájuk
          bízott feladatokat. Természetesen sokat lehetne még erről beszélni, én mind-
          össze annyit szeretnék még mondani, hogy van két tankönyvünk,– amelye-
          ket az alsó tagozatosoknak készítettünk el. Az Ars musica I az első-második
          osztály számára – amelyet egy fejlesztési szakasznak tekintünk – és az Ars
          musica II a harmadik és negyedik osztálynak. Ezen kívül van egy Deák
          Diák Daloskönyvünk, hiszen említettem, hogy anyaintézetünk a Deák Diák
          Általános Iskola, itt tanul az a kétszáz gyerek, aki az énekes iskolához tarto-
          zik. Hat önálló CD-felvételt készítettünk eddig. A Muzsika c. folyóiratban
          „A kincs, ami nincs” címmel hosszabb cikk jelent meg (2004. április) a hús-
          zéves Énekes Iskoláról, amelyből kiderült, hogy mi az a kincs és hogy miért
          nincs. Most pedig átadom a szót Mezei Jánosnak.


          MEZEI JÁNOS
          Ahogy Tamás kollegám mondta, az énekes iskola, a schola cantorum nem
          saját találmányunk, hanem Európában legalább 1500 éves és Magyarorszá-
          gon pedig ezer éves tradícióra tekint vissza. Lényege az iskola és a templom
          szoros kapcsolata. Repertoárját tekintve pedig az, hogy gregorián éneken ala-
          pul ez az oktatás, ami a keresztény-keresztyén felekezeteknek a közös örök-
          sége, sőt, ha a gyökereit tekintjük, akkor a zsidóságig mehetünk vissza, vagy
          ahogy az újabb amerikai kutatás ezt föltárta, olyan zenei univerzáliákat, ős-
          mozdulatokat tartalmaz, akár a hirdetőtónusról vagy egy recitatív formuláról
          legyen szó, ami a népzenéknek a gyökerével is közös. Lényege ugyancsak a
          rendszeres liturgikus szolgálat és az egyházzenén alapuló zenei oktatás. Ve-
          gyük figyelembe, hogy a művészi zene közel 1500 évig kizárólag az egyház-
          zenét jelentette! És végül lényege a rendszeres, szólisztikus jellegű hangkép-
          zés. Enélkül ugyanis nem alakulhat ki sem szólamszinten, sem pedig kó-
          russzinten hangzás.
            A módszere a kultúra egészével való szembesítés, hiszen azt tudjuk, hogy
          minden megosztás eleve gyanús. Tehát amikor azt emlegetik, hogy ifjúsági
          kultúra, gyerekkultúra – az már eleve valami gyanús felhangot hordoz. Ezt
          most nem kívánom bővebben kifejteni, de az mindannyiunk számára evi-
          dens, hogy pl. az igazi népművészet minden megnyilatkozása, a gregorián
          ének, vagy Bach, Mozart, Bartók zenéje mindenki számára ugyanazt közve-


          112
   107   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117