Page 107 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 107
a zEnEi mUnKaKéPESSég-gondozáS PEdagógiáJa – KovácS módSzEr
lásban. És ami a legfontosabb, a hangszernélküli előkészítés kíméli a zenét.
A megfelelő idegrendszeri, fizikai alapozás birtokában a növendékek már
első perctől kezdve szebben szólaltatják meg a hangszert, és hamarabb jut-
nak el a szép zenei kifejezéshez.
Közremûködtek: a Budapest,
Szabolcsi Bence Zeneiskola
zongora tanszakos
növendékei
Ezen előadás keretében a budapesti Szabolcsi Bence Zeneiskola növendé-
kei bemutattak néhány fontos mozzanatot a hangszer nélküli zenei moz-
gás-előkészítés anyagából. Így pl. léggömbös, labdás, ugróköteles játékokat
a billentő mozgásnak, a csukló hajlékonyságának, a szabad karérzetnek, a
figyelem megosztásának, a mozgás pontos időzítésének és finom erőadago-
lásának, valamint a kéz teherbírásának fejlesztésére.
2. Az elfáradás enyhítése a zeneoktatásban
A zenepedagógia mindennapos problémája az elfáradás, és ez a zenélés kö-
rülményeiből adódik. A zenét tanuló növendékek kezdettől fogva kettős ter-
helést viselnek. A zenetanulás az általános oktatás feladataihoz többletként
adódik. Ez önmagában is próbára teszi a tanulók teherbírását és egészségét.
Az igényes muzsikálás és az egyéb tanulnivalók együttes munkamennyisége
több, mint amit fáradtság nélkül el lehet végezni. A zenét tanuló növendék
iskolai munkája után érkezik a zeneiskolába, nem egyszer késői órában, ami-
kor a kötelező tevékenységek már elfogyasztották ereje javát. Az otthoni gya-
korlásra is csak az összes egyéb feladat elvégzése után kerülhet sor. Ezért
a fáradtság a zenélésnek szinte állandó kísérője.
A megerőltető munkamennyiségen kívül a fáradtság kialakulásához hoz-
zájárul a zenélés fizikális hátterének ellentmondásos természete. A muzsiká-
lás közben fokozottan igénybe vett idegrendszer és a finom, precíz munkát
107