Page 107 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 107

a zEnEi mUnKaKéPESSég-gondozáS PEdagógiáJa – KovácS módSzEr


         lásban. És ami a legfontosabb, a hangszernélküli előkészítés kíméli a zenét.
         A megfelelő idegrendszeri, fizikai alapozás birtokában a növendékek már
         első perctől kezdve szebben szólaltatják meg a hangszert, és hamarabb jut-
         nak el a szép zenei kifejezéshez.







         Közremûködtek: a Budapest,
         Szabolcsi Bence Zeneiskola
         zongora tanszakos
         növendékei





            Ezen előadás keretében a budapesti Szabolcsi Bence Zeneiskola növendé-
         kei bemutattak néhány fontos mozzanatot a hangszer nélküli zenei moz-
         gás-előkészítés anyagából. Így pl. léggömbös, labdás, ugróköteles játékokat
         a billentő mozgásnak, a csukló hajlékonyságának, a szabad karérzetnek, a
         figyelem megosztásának, a mozgás pontos időzítésének és finom erőadago-
         lásának, valamint a kéz teherbírásának fejlesztésére.

         2. Az elfáradás enyhítése a zeneoktatásban
         A zenepedagógia mindennapos problémája az elfáradás, és ez a zenélés kö-
         rülményeiből adódik. A zenét tanuló növendékek kezdettől fogva kettős ter-
         helést viselnek. A zenetanulás az általános oktatás feladataihoz többletként
         adódik. Ez önmagában is próbára teszi a tanulók teherbírását és egészségét.
         Az igényes muzsikálás és az egyéb tanulnivalók együttes munkamennyisége
         több, mint amit fáradtság nélkül el lehet végezni. A zenét tanuló növendék
         iskolai munkája után érkezik a zeneiskolába, nem egyszer késői órában, ami-
         kor a kötelező tevékenységek már elfogyasztották ereje javát. Az otthoni gya-
         korlásra is csak az összes egyéb feladat elvégzése után kerülhet sor. Ezért
         a fáradtság a zenélésnek szinte állandó kísérője.
            A megerőltető munkamennyiségen kívül a fáradtság kialakulásához hoz-
         zájárul a zenélés fizikális hátterének ellentmondásos természete. A muzsiká-
         lás közben fokozottan igénybe vett idegrendszer és a finom, precíz munkát


                                                                        107
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112