Page 119 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 119
a zEnEaKadémia SUgar ai – JElKéP éS Példa
ránt, apollói és dionüzoszi. Kapcsolatban áll a transzcendens világgal. Nico-
laus Harnoncourt találó hasonlatával élve a zene (a többi művészetekkel) a
vallás mellett azt a másik kötelet alkotja, ami az embert a szellemvilághoz,
istenhez köti.
Mely élőlénynek sikerült átjutnia az árnyékvilágba, s onnan visszatérnie
a földre? Orfeusznak, a mitológia művészi szempontból kétségtelenül legsi-
keresebb muzsikusának, aki emberként veszített ugyan, de muzsikusként
soha meg nem ismételt diadalt aratott.
Vizsgáljuk most a psalmus humanust Orfeusz és kései leszármazottai ol-
daláról. Mondom ezt az Orfeusz-képző egyik vezetőjeként, s értem ezalatt
Liszt Ferenc Zeneakadémiáját, amelynek – ha nem is bölcsőjében, de óvo-
dájában, azaz a Régi Zeneakadémián – szóra emelkedtem. A Zeneakadémia,
mint a magyar zenei képzés legmagasabb szintű intézménye – talán túlzó-
nak, ideálisnak tűnő beállításban, de az én képzeletemben mindenképpen
– a nap szerepét tölti be a magyar zeneoktatás egén. Természetesen körülöt-
te bolygók keringenek, de a fény innen ered. Az ehhez szükséges energia a
zenei tehetség, e természeti kincs, amelyből oly nagyvonalúan részesült az
egyéb természeti kincsekben nem gazdag országunk. Bizonyítékként perce-
ken át lehetne sorolni neveket Liszt Ferenctől Bogányi Gergelyig, Hubay
Jenőtől Kelemen Barnabásig. Ők a Zeneakadémia legfényesebb sugarai. Azt
hiszem, minden szülőben, aki zenére taníttatja gyermekét, titkon felmerül
a vágy és a remény: talán az én gyerekemből is nagy muzsikus lesz, talán ő
a kiválasztott...
Ez egészen természetes ambíció egy szülő részéről. S ma különösen, ami-
kor a sztárok korát éljük. Sztárokat csinálnak, sztárokra figyelnek, sztárokra
adnak pénzt. Most ne firtassuk, hogy ki s miért lesz sztár a mai, üzlet-köz-
pontú élet mechanizmusában. Foglalkozzunk csak a sztár fontosságával a
közgondolkozásban, s tegyük fel a kérdést: ha sztárok születhetnek egyik
napról a másikra a média-gépezet segítségével, akkor miért nem lehetnek
sztárok azok, akik valóban erre születtek, és egész fiatalságukat tehetségük
kiművelésére áldozták? Azaz az igazi tehetségek. Például a zeneiek. Sokan
azt szeretnék, ha gyerekük sikeres üzletember, média-személyiség, kommu-
nikációs menedzser, befektetési tanácsadó, stb. lenne. Miért ne motiválhat-
ná ez a vágy a zenetanulási kedvet? Ha a Zeneakadémia rendszeresen kilép-
hetne a társadalom elé, és bemutathatná rendkívüli tehetségeit, s ha még azt
is be tudná bizonyítani, hogy ezek a tehetségek és „istállójuk” Magyarország
piacképességét erősítik, hogy a zenei forma 1-ben a magyar versenyzők az
119