Page 121 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 121

a zEnEaKadémia SUgar ai – JElKéP éS Példa


         kell mondani róla; egyelőre tanulunk – és hallgatunk…” Ha ehhez hozzá-
         vesszük azt a több, mint öt évi huzavonát, amely a Zeneakadémia megalaku-
         lását megelőzte, a politikai, gazdasági, szakmai érdekkörök visszafogó háló-
         ját, amelyben Liszt alig ismerte ki magát, megérezzük, hogy mennyi időre
         volt szükség ahhoz, hogy a legfelsőbb zenei intézmény megtalálja arculatát.
         Kezdetben  mintha  Liszt  művészképzője  intézményesült  volna.  A
         művészképzés vezérmotívumként vonul végig a Zeneakadémia történetén
         pozitív és negatív értelemben egyaránt. A pozitívumokról már volt szó. A
         negatívumokat – visszamenőleg – Kodály fogalmazta meg egy el nem mon-
         dott beszédében, 1946-ban: „Neveltünk káprázatos virtuózokat, de zeneileg in-
         fantilizmusban hagytuk őket.” Az önvád, talán más szinten és más területen ma
         is sokszor belénk sajdul: vajon mindenre felvértezzük-e növendékeinket,
         amivel a mai zenei életben versenyképesek lehetnek? Ebből a szempontból
         egyik példaképünk lehet a Zeneakadémia, évtizedeken át meglehetősen el-
         hanyagolt alakja, a hetvenöt éve elhunyt Mihalovich Ödön, az Akadémia
         eleddig leghosszabban, 32 évig regnáló direktora. Mihalovich foglalkozott
         először s behatóan a Zeneakadémiára jelentkezők társadalmi státusával, a
         fiatalok zenei pályára való irányításának problémájával. Számára a zenekari
         muzsikus képzés, „ a zeneművészet, zenei szellem, fogékonyság és ízlés fejle-
         sztésének” alapját jelentette. Ennek köszönhető a zongora tanszak után a
         többi, vonós és fúvós szak beindítása. Mihalovich felismerte továbbá a ze-
         neiskolák és az ottani pedagógiai színvonal fontosságát, s azt jósolta – 1887-
         ben –, hogy „… a zeneakadémia csakhamar abba a kényszerhelyzetbe fog
         jutni, hogy a helyiségében saját felügyelete alatt, előkészítő osztályokat szer-
         vezzen…” Így is történt. Mihalovich nevéhez fűződik a tanárképzés megin-
         dítása is, mely egyébként már a Zeneakadémia létrejöttét előkészítő bizottság
         1873-as terveiben is szerepelt, amely „javaslatba hozza, hogy az orsz. Zenea-
         kadémiában erre egyik fősúly fektessék, s hogy a magukat különösen tanári
         pályára szánt akadémiai hallgatók, főleg a zongora- és orgonajátékban, továb-
         bá az ének- és összhangzattanban nyerjenek gondosabb oktatást és kiműve-
         lést”. A középiskolai énektanításra „képesítő vizsgálatok” 1895/96-tól, a taní-
         tóképzők zenetanárainak oktatása az 1909/10-es tanévtől vált a Zeneakadé-
         mia programjává. Ugyanakkor ne felejtsük el, hogy Mihalovichnak köszön-
         hető az olyan külföldi muzsikusok meghívása és gyámolítása, mint Hans
         Koessler és David Popper, akik nélkül el sem lehetne képzelni az intézmény
         történetét. S nem utolsó sorban Mihalovichnak jutott a történelmi érdem,
         hogy Weiner, Bartók, Kodály, Dohnányi tanári megbízását aláírhatta.


                                                                        121
   116   117   118   119   120   121   122   123   124