Page 12 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 12

K. Udvari K atalin


             Integrált művészeti nevelés az iskolában és a családban címmel terveztük
          meg konferenciánkat, melynek mottójaként Kodály Zoltánt idéztük:
            „A zene mindenkié! De hogyan tehetjük azzá?
            Művészetpedagógiai egyesületünk tagjai e kérdés jegyében már több éve
          dolgoznak együtt a művészeti nevelés széles palettáját képviselve.
            Szakmai közösségünk előtt ismert az a tény, hogy a nevelés kettős arcola-
          tú, így a művészeti nevelés is. Egyrészt a múltat, a hagyományokat őrzi, más-
          részt a jövőbe mutat és a fejlődést szolgálja. E két egyaránt fontos és egymás-
          hoz szervesen kapcsolódó tulajdonságot szem előtt tartva Psalmus Humanus
          elnevezéssel dolgoztuk ki azt a program-sorozatot, amelynek első megméret-
          tetése egy több hónapos művészetpedagógiai kísérlet keretében a 2000. és
          2001. év fordulóján volt. Ennek megtekintésére felkértük a zenei nevelés kü-
          lönböző területein, szintjein és tisztségeiben lévő szakembereket, pszicholó-
          gus professzorokat, a neveléstudománnyal és a vizuális neveléssel foglalkozó
          egyetemi tanárokat. Mellettük a részvételre felkérést kaptak a bemutató-so-
          rozat anyagi fedezetét biztosító minisztériumok, az Oktatási Minisztérium és
          a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának képviselői is.
            Az ezredfordulóra kidolgozott és szűk körben már bemutatott Psalmus
          Humanus művészetpedagógiai programunkat most e konferencia keretében
          szeretnénk szélesebb nyilvánosság előtt is ismertté tenni. A kétnapos, orszá-
          gos szakmai rendezvényre elsősorban a főiskolák és tanárképzők zenei tan-
          székeinek tanárait és hallgatóit hívtuk. Elsősorban az ő érdeklődésüket kí-
          vántuk és kívánjuk felkelteni a gyermekkori művészeti nevelés tudományos
          megközelítésű vizsgálatai, valamint napjaink modell értékű, hatékonyan és
          eredményesen működő művészeti műhelyei és metódusai iránt.

                  Honnan indult el a művészetpedagógiai kutatómunka?
          A kérdés, amelyet még a tanártársaimmal megkezdett közös munka előtt
          körüljártam és többféle irányból próbáltam megközelíteni, a következő volt:

                          Adhat-e választ korunk társadalmi és
                      nevelési kihívásaira a kodályi zenepedagógia?
          A  utóbbi  évek  alatt  már  többször  megkérdezték  tőlem,  hogy  zeneiskolai
          hangszeres tanárként miért foglalkozom a kodályi ének-zene tanítással, az
          un. Kodály-módszerrel, hiszen az az ének és szolfézstanárok, kórusvezetők
          és zenetudósok dolga. Jómagam a zenepedagógia egyetlen szeletét vettem na-
          gyító alá, az ének-zenei általános iskolák működését és azok hatását.


          12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17