Page 12 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 12
K. Udvari K atalin
Integrált művészeti nevelés az iskolában és a családban címmel terveztük
meg konferenciánkat, melynek mottójaként Kodály Zoltánt idéztük:
„A zene mindenkié! De hogyan tehetjük azzá?
Művészetpedagógiai egyesületünk tagjai e kérdés jegyében már több éve
dolgoznak együtt a művészeti nevelés széles palettáját képviselve.
Szakmai közösségünk előtt ismert az a tény, hogy a nevelés kettős arcola-
tú, így a művészeti nevelés is. Egyrészt a múltat, a hagyományokat őrzi, más-
részt a jövőbe mutat és a fejlődést szolgálja. E két egyaránt fontos és egymás-
hoz szervesen kapcsolódó tulajdonságot szem előtt tartva Psalmus Humanus
elnevezéssel dolgoztuk ki azt a program-sorozatot, amelynek első megméret-
tetése egy több hónapos művészetpedagógiai kísérlet keretében a 2000. és
2001. év fordulóján volt. Ennek megtekintésére felkértük a zenei nevelés kü-
lönböző területein, szintjein és tisztségeiben lévő szakembereket, pszicholó-
gus professzorokat, a neveléstudománnyal és a vizuális neveléssel foglalkozó
egyetemi tanárokat. Mellettük a részvételre felkérést kaptak a bemutató-so-
rozat anyagi fedezetét biztosító minisztériumok, az Oktatási Minisztérium és
a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának képviselői is.
Az ezredfordulóra kidolgozott és szűk körben már bemutatott Psalmus
Humanus művészetpedagógiai programunkat most e konferencia keretében
szeretnénk szélesebb nyilvánosság előtt is ismertté tenni. A kétnapos, orszá-
gos szakmai rendezvényre elsősorban a főiskolák és tanárképzők zenei tan-
székeinek tanárait és hallgatóit hívtuk. Elsősorban az ő érdeklődésüket kí-
vántuk és kívánjuk felkelteni a gyermekkori művészeti nevelés tudományos
megközelítésű vizsgálatai, valamint napjaink modell értékű, hatékonyan és
eredményesen működő művészeti műhelyei és metódusai iránt.
Honnan indult el a művészetpedagógiai kutatómunka?
A kérdés, amelyet még a tanártársaimmal megkezdett közös munka előtt
körüljártam és többféle irányból próbáltam megközelíteni, a következő volt:
Adhat-e választ korunk társadalmi és
nevelési kihívásaira a kodályi zenepedagógia?
A utóbbi évek alatt már többször megkérdezték tőlem, hogy zeneiskolai
hangszeres tanárként miért foglalkozom a kodályi ének-zene tanítással, az
un. Kodály-módszerrel, hiszen az az ének és szolfézstanárok, kórusvezetők
és zenetudósok dolga. Jómagam a zenepedagógia egyetlen szeletét vettem na-
gyító alá, az ének-zenei általános iskolák működését és azok hatását.
12