Page 16 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 16

a PSalmUS HUmanUS művészetpedagógiai műhely bEmUtatáSa


          ellenében lehetnek a zeneiskolák növendékei az érvényes közoktatási tör-
          vény alapján.
            Végezetül kapcsolódva konferenciánk címéhez szólnunk kell a fogyatékos
          és sérült gyermekek művészeti nevelésének, ének, zene és tánc tevékenységének
          jelentőségéről is. A társadalom nyilvánossága előtt szinte alig ismert, hogy a
          művészeti nevelés milyen nagy mértékben segíti ezeknek a gyermekeknek
          a fejlődését, életérzésük javítását, az integrációjukat és a társadalomba való
          beilleszkedésüket.
            Előadásom összefoglalásaként Kodály megállapításaihoz szeretnék visz-
          szatérni, aki azt mondta, hogy „Az ének felszabadít, bátorít gátlásokból, félénk-
          ségből kigyógyít, koncentrál, testi-lelki diszpozíciót javít, munkára kedvet csinál,
          alkalmazkodóbbá tesz, figyelemre-fegyelemre szoktat,” (...) „és fejleszti a közösségi
          érzést.” Kodály próféciáit és zenepedagógiai koncepciójának hatását a több
          évtizedes gyakorlati tapasztalatok mellett ma már a természet-, és társada-
          lomtudományos  vizsgálatok  is  megerősítik.  De  ahhoz,  hogy  a  művészeti
          nevelés sokirányú feladatának eleget tudjon tenni, éppen úgy igényli a hát-
          térintézményeket és a tudományos kutatómunkát, mint bármely más közis-
          mereti tárgy. Csak tudományos vizsgálati eredményekkel bizonyítható az
          oktatásirányítás szakemberei, a pedagógusi pályát választók, a gyermeket
          nevelő szülők és a széles nyilvánosság előtt a gyermekkori művészeti neve-
          lés esztétikai funkciója mellett annak társadalmi fontossága és hasznossága is.
            Őszintén kívánom, hogy a konferencián kapott új ismeretek és példák
          nyújtsanak segítséget abban, hogy a közoktatásban már mostohagyermekké
          vált, de Kodály Zoltán által oly fontosnak tartott művészeti nevelés visszasze-
          rezze és megőrizhesse az őt megillető rangját és tekintélyét. És ebben Önök-
          nek, a leendő és gyakorló pedagógusoknak is igen nagy szerepe van és lesz,
          amit  befejezésként  ismét  Kodály  Zoltán  szavaival  szeretnék  megerősíteni:

            „Kultúrát  nem  lehet  örökölni.  Az  elődök  kultúrája  egy-kettőre  elpárolog,  ha
          minden nemzedék újra meg újra meg nem szerzi magának. Csak az a mienk igazán,
          amiért megdolgoztunk, esetleg megszenvedtünk.”












          16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21