Page 15 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 15

a PSalmUS HUmanUS művészetpedagógiai műhely bEmUtatáSa


           A zenepedagógia-történeti kutatómunka során egyre szélesebb és gazda-
         gabb kép tárult elém a közoktatásunkban megtalálható művészetpedagógiai
         tevékenységekről.
           Ezalatt az útkeresés alatt kezdett körvonalazódni egyesületünk létreho-
         zásának gondolata, mivel ekkor már folyamatosan gyarapodni kezdett
         azoknak a magasan képzett, általában több szakterületet is ismerő és gya-
         korló,  nagy  szakmai  tapasztalattal  rendelkező  tanártársaimnak  a  száma,
         akik bekapcsolódtak a közös munkába. Így jött létre szakmai közösségünk,
         majd alakult meg hivatalos formában is Egyesületünk. Mindennek eredmé-
         nyeképpen kerültek kiválasztásra azok az ének-zenei, képzőművészeti és
         táncművészeti műhelyek – számszerint 18 –, amelyeket az ezredfordulón
         hospitálás  jellegű  bemutatókon  véleményeztettünk.  Ezek  között  vannak
         azok a művészeti műhelyeket is –, amelyeket ma és holnap a Psalmus Hu-
         manus Napok keretében Önöknek is módjukban lesz megtekinteni.

           Bevezetőmben azt a kérdést tettem fel, hogy adhat-e választ korunk nevelési
         és társadalmi kihívásaira a kodályi zenepedagógia?
           Úgy gondolom, hogy a kiválasztott és bemutatásra kerülő művészetpeda-
         gógiai metódusok erre egyértelműen igenlő választ adnak. Meggyôződésünk,
         hogy közoktatásunk kiaknázatlan kincsestára a művészeti nevelés területe.
         Számos jelentős társadalmi probléma megoldásában hatékonyan és eredmé-
         nyesen segítene, ha a szükséges feltételeket és körülményeket biztosítanák
         számára. Ezek közül mindössze három példát említenék:
           Legelőször korunk egyik legnagyobb oktatási kihívásaként a nyelvtanulást
         említem. A jó hallás, az auditív érzékenység, a vokális gyakorlottság, az in-
         tonációs képesség, ritmus érzék, sorolhatnám még, mind-mind hatásosan
         segítik az idegen nyelv gyakorlását és elsajátítását.
           A művészeti nevelés hatékony segítséget nyújthat a szociális és kulturális
         hátrányok leküzdéséhez. Példaként megemlítem a konferencia folyamán be-
         mutatásra kerülő zeneóvodai programunkat, mely az írás-olvasási zavarok
         kialakulásának megelőzésében segít. Ez azért nagy jelentőségű, mert a hát-
         rányos  helyzetű  gyermekek  egész  életpályájának  gátjává  válik,  hogy  jó-
         részük az írás-olvasást nem képes eszközszinten használni, azaz nem tanul-
         nak  meg  írni-olvasni.  Mégis  a  hazai  kb.  360  000  óvodáskorú  gyermek
         közül mindössze 4 000 jár zeneóvodába.
           Valószínűleg ehhez az alacsony számhoz jelentősen hozzájárul a szak-
         emberhiány, és az is, hogy az óvodáskorú gyermekek csak külön térítés


                                                                         15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20