Page 69 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 69

élEtPálya a zEnEi nEvEléS Szolgálatában


         akihez tanárunkat szoros barátság fûzte, egyben Sulima Stravinsky kereszt-
         anyja volt. Konzervatóriumi óráim mellett minden idõmet – ugyancsak
         Kodály javaslatára – a francia szolfézs tanulmányozására fordítottam. A Pá-
         risban szerzett tapasztalatok is tükrözõdnek a Kodály unszolására megírt
         „A zenei írás-olvasás módszertana”  c.  1953-ban  befejezett  háromkötetes
         könyvemben.
           Tanítani friss középiskolai énektanári diplomával már 1945-ben elkezd-
         tem, nagy örömömre éppen abban a Szilágyi Erzsébet leánygimnáziumban,
         ahová 8 évig mint tanuló jártam. Az 1945/46. tanév jelentõs esemény lett az
         életemben: a Zeneakadémián Kodály Zoltán javaslatára helyette – mert õ
         vidéken tartózkodott – népzenét tanítottam, a növendékeket aztán a tanév
         végén õ maga vizsgáztatta le. De tanítottam a Jázmin utcai fiú polgáriban, a
         Vályi-úti elemiben, a Zeneakadémia óvodás és kisiskolás korúak elõképzõ-
         jében, a kivételes tehetségek szolfézsóráin, a fúvós és a zeneszerzés tansza-ko-
         kon, s végül a középiskolai énektanárképzõn, ahol elõször gyakorlati taní-
         tást vezettem, majd szolfézst és a szolfézs módszertant tanítottam, s 20 évig
         a középiskolai énektanárképzõ és karvezetõképzõ tanszakot vezettem.
         Mindez 1945-81-ig tartott.
           Párisból való visszatérésem után csak 1959-ben, 11 évvel késõbb jutot-
         tam ki újra Nyugatra. Ekkor kezdõdött kapcsolatom a zenei nevelés nemzet-
         közi szervezetével, mely késõbb olyan jelentõs fordulatot hozott a magyar
         zeneoktatás  külföldi  elismertségében.  A  Kalandozások  kora  tehát  ekkor
         kezdõdött. Habár errõl ez idõszakról a Gondolat Kiadónál 1979-ben megje-
         lent „Utazások öt kontinensen a zene szolgálatában” címû könyvemben beszá-
         moltam, de az rég volt, hol volt már az a könyv, elfogyott, újra nem adták ki,
         talán egy kis ízelítõt ad belõle a következõ szûkszavú felsorolás.
           Mindenek elõtt el kell mondanom, hogy az utazások egy-két kivétellel,
         amikor is állami kulturális rendezvény keretében utaztam, mindig külsõ
         meghívások alapján történtek, az úti okmányokat a Mûvelõdési Minisztéri-
         um állította ki, az útiköltséget vagy vállalta, vagy nem, ez utóbbi esetben a
         meghívók küldték a jegyeket. Zsebpénzrõl, napidíjról szó sem volt! Ez hoz-
         zám hasonlóan sok magyar „kiküldött” megélte akkor, rászorulva a meghívó
         pénztárcájára.
           Szerencsére ez a helyzet az akkoriban vasfüggöny mögül jöttek esetében
         olyannyira közismert volt, hogy nem tûnt koldulásnak. Összegezve: a ma-
         gyar zeneoktatás külföldi propagálását nem a magyar állam finaszírozta, ha-
         nem a külföldi meghívók. Ez egyértelmûvé tette a mi módszerünk értékeit.


                                                                         69
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74