Page 70 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 70
SzÕnyi ErzSébEt
„A mi módszerünk” így nevezte Kodály. De személyének központi szerepe mi-
att a külföldiek egyszerûen Kodály módszernek nevezték, és ezt a megjelölést
használják ma is a magyar zenei nevelés meghatározására.
Utazásaimmal foglalkozó könyvem 42. oldalának elsõ bekezdésében ez
áll:
„1959 elején egy tanári konferencia végeztével a zeneakadémiai tanácste-
rem asztalán maradt egy ISME levélpapír, melyen az igazgatósági tagok név-
sora és címe szerepelt. Mivel senki sem nyúlt hozzá, felvettem, elvettem.
Ezzel a gesztussal kezdõdött egész kapcsolatom a nemzetközi szervezettel,
melynek hosszú évekig elnökségi tagja voltam. ’A téma az utcán hever’ szok-
ták mondani, ’csak le kell hajolni érte’. Nekem még csak le sem kellett hajol-
ni hozzá, mindössze az asztalról kellett felvenni. A magyar nemzeti nevelés
nemzetközi szintre lépéséhez elengedhetetlenül kellett ez a kapcsolat, sõt,
enélkül nem is válhatott volna késõbb világhíressé. Ha nem ismerték volna
meg munkánkat külföldön, nem jöttek volna ide, nem látták volna a saját
szemükkel, nem ment volna akkora híre az eredményeknek, s nem lett vol-
na 1964-ben ISME konferencia Budapesten.”
A magyar ének-zeneoktatás megismertetésével, a Kodály koncepcióval
kapcsolatos utazásaim a következõk voltak:
1961. ISME Bécs
1963. Moszkva, elõadások és gyakorlati foglalkozások
1963. ISME Tokyo
1964. Bécs, elõadás a Magyar Intézetben
1965. Kapfenberg, Celje, Bonn
1965. Kanada, Montréal
1966. Berlin, Humboldt Egyetem, Lipcse Bach fesztivál
1966. USA Ann Arbor, Oregon, Stanford, Interlochen ISME – Kodály –
1967. Oslo
1967. Tallinn
1967. Stanford USA, Montréal EXPO 67, Páris
1968. Prága
1968. Darmstadt
1968. Dijon, Franciaország ISME
1969. Belgium
1969. Anglia
1969. Berlin-i biennale
1969. Párisi ISME szekció
70