Page 28 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 28
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
XI. A szociálisan hátrányos helyzetű gyermekek egyéni
nevelése A képesség-, és tehetségfejlesztésben
Művészeti neveléssel a roma integrációért
Mi ösztönözte egyesületünket e képzési program bemutatására?
Kodály Zoltán három héttel a halála előtt Bors Irmával az alábbi beszélgetést
folytatta: „Magával még tervem van. Szeretném a művelődési miniszterrel megbe-
szélni, hogy létesítsenek bentlakásos zenei általános iskolát cigány gyermekek szá-
mára (….) Ezzel az ország kultúráját emelnénk.” (Bónis Ferenc: Így láttuk
Kodályt, PÜSKI, Budapest, 1994.) Látókörünket szélesítette, hogy Egyesü-
letünk 2010 tavaszán kapcsolatba került, majd együttműködési megállapo-
dást kötött a Cigány Tudományos és Művészeti Társasággal (CTMT), illetve
annak elnökével, Rostás-Farkas György József Attila díjas költővel. E kap-
csolat révén rendszeresen kapunk felkérést tudományos konferenciáikon
való közreműködésre, valamint lehetőséget a KÖZÖS ÚT / – a KETHANO
DROM elnevezésű folyóiratban művészetpedagógiai írásaink megjelenteté-
sére, Elnök úr pedig tanár-továbbképzéseinknek már többször volt felkért
előadója. Képzési programunk oktatási segédanyagában közzétettük a
CTMT gyermekeknek szóló történeti és ismeretterjesztő-, valamint szépiro-
dalmi kiadványainak gazdag listáját.
XI/A A keresztkoherencia, avagy A tAntárgyAk közöttI
szinkronitás
A képzési program vezetője: Bertalan edit
tanító, gyógypedagógus, közoktatási szakértő
a Somogy Megyei Duráczky József EGYMI HÉTSZÍNVIRÁG
Tagintézmény, Marcali
A szociálisan hátrányos helyzetű, esetleg még fogyatékosság-
gal is élő iskoláskorú gyermekek életében különösen fontos
a művészeti nevelés, hiszen gyakran ez az egyetlen módja önkifejezésüknek,
esélyüknek a teljesebb életre. Legyen ez a magyar, az egyetemes kultúra ré-
szét képező kisebbségi gyökerű zenei, képzőművészeti, vagy irodalmi tevé-
kenység. Ezeknek a megvalósítását segíti és biztosítja a marcali intézmény.
28