Page 31 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 31
Kodály Zoltán Zenepedagógiai öröKségéneK időszerűsége
a 21. sZáZad globaliZálódó világában
Kevéssé ismert természet-, és társadalomtudományi kutatások
eredményeit bemutató tanulmányok/ tanulmányokból
Szerzők:
dr. Kokas Klára, dr. Victor András, dr. Barkóczi Ilona – dr. Pléh Csaba
dr. Hámori József, Fodorné Sulyán Andrea és dr. Csépe Valéria
1970. Sárai Tibor zeneszerző konferencia-előadásának részlete
Elhangzott az ISME- Nemzetközi Zenei Nevelési Társaság konferenciáján
Moszkvában, 1970. július 11-én.
Megjelent: Az ének-zene tanítása XIV.évf.1971. 2. szám, 49-54. old.
A zene szerepe a gyermek és az ifjúság életében
Kokas Klára 2. osztályos tanulókkal kapcsolatos
kísérletező kutatásainak egy részletéről számolt be az előadó.
Egy zenei osztályt két nem zenei osztállyal összehasonlítva megállapította,
hogy a „zenei osztály tagjai rendkívül gyorsan felkészültek, pontosan és fi-
gyelemmel dolgoztak, és a munkát semmiféle felesleges kérdezgetéssel nem
zavarták. Amíg a zenei osztályban a tinták, a füzetlapok kiosztása, a felké-
szülés átlag 8-12 perc alatt történt, addig a kontrollosztályokban a nevelő
sokkal többet magyarázgatott a feladatok megoldása előtt, és a gyermekek
újra és újra megkérdeztek olyasmit, amit már többször megbeszéltünk velük.
Például: Hová írjuk a dátumot? Mennyi margót hagyjunk? Minden oldalra
írjunk? Új sorban kezdjem? Stb.
A számtani feladatokat a 2. osztályban a májusban éppen soron levő anya-
gokból választottuk.
A zenei osztályban az egy gyerekre eső hiba átlaga 18,6 mp megoldási idő
alatt 1, 53, az egyik kontroll osztályban 32,9 mp alatt 5,08, a második kont-
roll osztályban pedig 24,9 megoldási idő alatt 5,43. Ismétlem: a zenei osztály-
ban viszont 18,6 mp megoldási idő alatt 1, 53.
Hasonló vizsgálatokat végzett Kokas Klára értelmileg sérült gyerekeknél
is, ahol a napi zenei foglalkozásokban részesülők eredményei szintúgy feltű-
nően túlszárnyalták a többieket.”
1972. Dr. Victor András: A Kodály koncepció – pszichológiai-fiziológiai
alapjai címmel Kecskeméten az 1972-ben megrendezett II. Nemzetközi
Kodály–Szemináriumon számolt be azokról a kísérletekről, amelyekben töb-
bek között a „zenetanulás, a zenélés kísérletileg kimutatható transzferha-
tásának tudományos magyarázatát vizsgálta.”
31