Page 31 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 31

Kodály Zoltán Zenepedagógiai öröKségéneK időszerűsége
                           a 21. sZáZad globaliZálódó világában
            Kevéssé ismert természet-, és társadalomtudományi kutatások
                eredményeit bemutató tanulmányok/ tanulmányokból
                                      Szerzők:
           dr. Kokas Klára, dr. Victor András, dr. Barkóczi Ilona – dr. Pléh Csaba
              dr. Hámori József, Fodorné Sulyán Andrea és dr. Csépe Valéria
         1970. Sárai Tibor zeneszerző konferencia-előadásának részlete
         Elhangzott az ISME- Nemzetközi Zenei Nevelési Társaság konferenciáján
         Moszkvában, 1970. július 11-én.
         Megjelent: Az ének-zene tanítása XIV.évf.1971. 2. szám, 49-54. old.

         A zene szerepe a gyermek és az ifjúság életében
                                    Kokas Klára 2. osztályos tanulókkal kapcsolatos
                          kísérletező kutatásainak egy részletéről számolt be az előadó.

         Egy zenei osztályt két nem zenei osztállyal összehasonlítva megállapította,
         hogy a „zenei osztály tagjai rendkívül gyorsan felkészültek, pontosan és fi-
         gyelemmel dolgoztak, és a munkát semmiféle felesleges kérdezgetéssel nem
         zavarták. Amíg a zenei osztályban a tinták, a füzetlapok kiosztása, a felké-
         szülés átlag 8-12 perc alatt történt, addig a kontrollosztályokban a nevelő
         sokkal többet magyarázgatott a feladatok megoldása előtt, és a gyermekek
         újra és újra megkérdeztek olyasmit, amit már többször megbeszéltünk velük.
         Például: Hová írjuk a dátumot? Mennyi margót hagyjunk? Minden oldalra
         írjunk? Új sorban kezdjem? Stb.
            A számtani feladatokat a 2. osztályban a májusban éppen soron levő anya-
         gokból választottuk.
            A zenei osztályban az egy gyerekre eső hiba átlaga 18,6 mp megoldási idő
         alatt 1, 53, az egyik kontroll osztályban 32,9 mp alatt 5,08, a második kont-
         roll osztályban pedig 24,9 megoldási idő alatt 5,43. Ismétlem: a zenei osztály-
         ban viszont 18,6 mp megoldási idő alatt 1, 53.
            Hasonló vizsgálatokat végzett Kokas Klára értelmileg sérült gyerekeknél
         is, ahol a napi zenei foglalkozásokban részesülők eredményei szintúgy feltű-
         nően túlszárnyalták a többieket.”
         1972. Dr. Victor András: A Kodály koncepció – pszichológiai-fiziológiai
         alapjai  címmel  Kecskeméten  az  1972-ben  megrendezett  II.  Nemzetközi
         Kodály–Szemináriumon számolt be azokról a kísérletekről, amelyekben töb-
         bek között a „zenetanulás, a zenélés kísérletileg kimutatható transzferha-
         tásának tudományos magyarázatát vizsgálta.”



                                                                         31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36