Page 41 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 41

Kodály Zoltán Zenepedagógiai öröKségéneK időszerűsége
                           a 21. sZáZad globaliZálódó világában
            A zeneiseknél kibontakozóban láthatunk egy olyan optimális tendenci-
         át, melyre az jellemzõ, hogy a szigorú gondolkodást igénylõ helyzetekbe
         tudnak energiát fektetni, kreativitást igénylõ helyzetekben pedig – annak
         ellenére, hogy ezek feladatszerûek – ezt elfogadva, s ehhez alkalmazkodva,
         képesek lazán, játékosan beállítódni, s éppen ezáltal jó teljesítményt elérni.
         Ezt pedig az intellektuális és emocionális-motivációs mûködések korábban
         bemutatott fokozottabb összekapcsolódása, azaz, egy integráltabb szemé-
         lyiség kialakulása révén tudják megvalósítani.
            Úgy véljük, hogy a zenei nevelésnek a bevezetõben említett, sok terület-
         re kiterjedõ, széles körû transzferhatása ezen az alapon magyarázható.

         1999. Hámori József : Az emberi agy asszimetriái (Dialóg Campus Kiadó
         Budapest-Pécs 1999) Hámori József professzor úr a könyvében meggyőző
         módon bizonyítja a zenei nevelés szerepét az emberi személyiség kialakításá-
         ban. Ezen belül a szerző külön is kihangsúlyozza a Kodály Zoltán által kidol-
         gozott  zenepedagógia  jelentőségét,  „ami  lehetővé  teszi-tenné  a  fontos  emberi
         (kreatív) képességek arányos kifejlesztését minden felnövő gyermek számára.”
         (A témáról bővebben olvasható az V. fejezetben, Hámori Professzor úr konfe-
         rencia-előadásában.)


































                                                                         41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46