Page 41 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 41
Kodály Zoltán Zenepedagógiai öröKségéneK időszerűsége
a 21. sZáZad globaliZálódó világában
A zeneiseknél kibontakozóban láthatunk egy olyan optimális tendenci-
át, melyre az jellemzõ, hogy a szigorú gondolkodást igénylõ helyzetekbe
tudnak energiát fektetni, kreativitást igénylõ helyzetekben pedig – annak
ellenére, hogy ezek feladatszerûek – ezt elfogadva, s ehhez alkalmazkodva,
képesek lazán, játékosan beállítódni, s éppen ezáltal jó teljesítményt elérni.
Ezt pedig az intellektuális és emocionális-motivációs mûködések korábban
bemutatott fokozottabb összekapcsolódása, azaz, egy integráltabb szemé-
lyiség kialakulása révén tudják megvalósítani.
Úgy véljük, hogy a zenei nevelésnek a bevezetõben említett, sok terület-
re kiterjedõ, széles körû transzferhatása ezen az alapon magyarázható.
1999. Hámori József : Az emberi agy asszimetriái (Dialóg Campus Kiadó
Budapest-Pécs 1999) Hámori József professzor úr a könyvében meggyőző
módon bizonyítja a zenei nevelés szerepét az emberi személyiség kialakításá-
ban. Ezen belül a szerző külön is kihangsúlyozza a Kodály Zoltán által kidol-
gozott zenepedagógia jelentőségét, „ami lehetővé teszi-tenné a fontos emberi
(kreatív) képességek arányos kifejlesztését minden felnövő gyermek számára.”
(A témáról bővebben olvasható az V. fejezetben, Hámori Professzor úr konfe-
rencia-előadásában.)
41