Page 40 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 40

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület

          konzekvenciákat vonhat maga után. Ezért fontosnak tartanánk tágabb élet-
          kori határok között, különbözõ pedagógiai helyzetekben részletesebb vizs-
          gálat tárgyává tenni.
             Az intellektuális és a személyiségvizsgálatok között kimutatott összefüg-
          gések általában megnyugtatóak, mert arra utalnak, hogy különbözõ mód-
          szerekkel  nyert  eredményeink  egymást  támogatják,  s  így  az  alkalmazott
          módszerek megbízhatóságát demonstrálják.
             A zenei képzés szempontjából vizsgálva ezeket az összefüggéseket, lát-
          tuk, hogy a zeneiseknél a kreativitás az emocionális érzékenységgel, és az
          élményfeldolgozásra, belsõ kontrollra utaló jegyekkel kapcsolódik össze,
          míg aktivitásukat, energiájukat inkább az intelligenciát alkotó „szigorúbb”
          gondolkodást igénylõ feladatok megoldásába vonják be. A nem zeneisek
          pedig a kreatív mûveleteket végzik fokozottabb energiával – talán azért,
          mert õket ilyenért nem szokták jutalmazni, vagy még inkább, nem volt
          módjuk arra, hogy annak játékos örömét átéljék.
             A kreatív feladat megoldásának mechanizmusa azonban a két nem ze-
          neis osztályban igen különbözõ lehet. A magas szociális státusú Z-re általá-
          ban jellemzõ az energiatöltés, ambiciózusság magas foka, s ennek alapján
          valószínû,  hogy  õk  újszerû  feladathelyzetbe  fokozott  energiabedobással
          mennek bele. Igen valószínû az is, hogy számukra a kreativitás tesztek új-
          szerûbben hatottak, mint a zeneisekre. Egy ilyen beállítódás azonban ezek-
          nél a feladatoknál nem kedvezõ, s talán ez is hozzájárult ahhoz, hogy õk a
          K osztállyal szemben erõsen lemaradtak.
             A CN osztályról adataink alapján mást kell feltételeznünk. Mivel közöt-
          tük kevés az energikus, ambiciózus gyerek és kiugróan sok a feladathelyzet-
          ben gátlásokkal küszködõ, feltételezhetõ náluk egy fokozottabb kudarcke-
          rülési tendencia. Ezt alátámasztja a fantázia történetmondásnál náluk ta-
          pasztalható rossz kimenetelû történetek igen kis aránya is. Õk tehát a krea-
          tivitást hívó helyzetekben valószínûleg – Z-hez hasonlóan – csak a feladatot
          látják, de ekkor kudarckerülési tendenciáik kerülnek felszínre, s legátlód-
          nak. Kreatív kapacitásukat csak teljesen kötetlen (szabad idõ) helyzetekben
          tudják felszínre hozni. Ez a hatás náluk nagy valószínûséggel az intelligen-
          cia feladatokban is érvényesül.
             A nem zeneisek közül tehát az alacsony szociális státusúakra a feladat
          elhárítása, a magasakra pedig annak túlzottan komolyan vevése a jellemzõ.
          Amennyiben  ezek  a  beállítódások  felnõttkorra  is  fennmaradnak  –  amit
          ezekbõl az adatokból nem tudhatunk –, akkor sarkítva a jellemzõket, elõt-
          tünk áll a munkát, mint feladatot kényszernek és énidegennek tekintõ, s
          csak a szabad idejében élõ, másrészt pedig a munkát, mint feladatot, erõfe-
          szítést, ambíciót igénylõ, és csak a szigorú, „sínen futó” gondolkodást moz-
          gósító ember képe.

          40
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45