Page 39 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 39

Kodály Zoltán Zenepedagógiai öröKségéneK időszerűsége
                           a 21. sZáZad globaliZálódó világában
         hogy náluk sokkal kisebb mértékben fordul elõ a feladathelyzetben fellépõ
         gátlás (Do).
            A zenei nevelés kreativitást fejlesztõ hatása az alacsonyabb szociális hely-
         zetû  csoportnál  is  megmutatkozott,  akik  nemcsak  saját  kontrollpárjukat
         múlják felül, hanem elérik, sõt, egyes próbákban illetve években felül is
         múlják a magas státusú nem zenés csoport teljesítményét.
            Az intelligenciavizsgálatokban  megjelenõ szociális különbségeket már
         említettük. E globális különbségek megléte mellett azonban kiderült, hogy
         a zenei képzés hatására az évek során az alacsony szociális státusú gyere-
         keknél csökken a verbális és a nem verbális intelligencia közötti aránytalan-
         ság, azaz az intelligencia szerkezete kiegyensúlyozottabbá válik. Mindezek
         arra utalnak, hogy a zenei nevelésnek kulturális hátrányt kompenzáló hatá-
         sa az intelligencia szerkezetén és a kreativitás fejlesztésén keresztül érvénye-
         sülhet.
            A zenei nevelés hatására megnõ az intelligencia és a kreativitás korrelá-
         ciója. Az egyéni változásokat elemzõ összehasonlításaink szerint ez annak
         az eredménye, hogy a zeneis gyerekek kreatív teljesítménye hozzáfejlõdik
         saját intelligenciaszintjükhöz. Tehát csökken azoknak a száma, akiknél vi-
         szonylag jó intelligencia alacsony kreativitással társul, míg a nem zeneisek-
         nél gyakrabbak az ilyen elõfordulások. Tehát nemcsak az intelligencián be-
         lül, hanem az intelligencia és a kreativitás között is egy kiegyensúlyozottabb
         szerkezet alakul ki.
            A zenei képzés hatásának tulajdonítható az is, hogy míg a nem zenés
         osztályokban a kreativitás tesztek közötti kapcsolatok szervezõ elve a verba-
         litás – nem verba li tás, addig a zeneiseknél ez az elv a 4. osztályban már nem
         érvényesül. Feltételezhetõ, hogy a zeneis gyerekeknél inkább a megoldás-
         hoz  szükséges  gondolkodási  mûveletek  azonossága  rejlik  ezek  mögött  a
         kapcsolatok mögött. Ezt alátámasztja az, hogy megítélésünk szerint a náluk
         jellegzetesen összekapcsolódott konzekvencia (verbális) és tárgyjavítás (ve-
         gyes) feladatok egyaránt implikáció kibontását és következmények megta-
         lálását igénylik, a körök (nem verbális) és a szokatlan használat (verbális)
         feladatok pedig (a használat során kialakuló és a vizuális) konvencióktól
         való eltérést kívánják meg. Ez a feladat lényegébõl fakadó sajátosságaihoz
         való jobb, hajlékonyabb alkalmazkodás jeleként értelmezhetõ.
            A zenei képzés a szakirodalomból jól ismert, s a mi adatainkban is je-
         lentkezõ szociális helyzet és intelligencia közötti kapcsolatot is befolyásolja.
         Az évek során a zeneis csoportnál gyengült e két tényezõ közötti korreláció,
         míg a nem zeneiseknél ez az összefüggés erõsödött. Ez a tendencia különö-
         sen erõs a performációs (nem verbális) jellegû intelligencia összetevõben.
         Ez a jelenség – amennyiben további igazolást nyer – általánosabb pedagógiai



                                                                         39
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44