Page 36 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 36
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
B) Aki énekel,
a) gégeizmai segítségével finoman szabályozza hangszalagjainak
helyzetét és feszességét: ez már valamiféle mozgás, cselekvés;
b) a garat, a száj- és az orrüreg izmaival végzi az artikulációt, ez is
mozgás;
c) idegrendszere folyamatosan „méri” a gégeizmok mûködését és
az artikulációs izmok mûködését: mindkettõ a szervezeten belül
történõ változások érzékelése, vagyis interocepció;
d) hallási analizátora segítségével érzékeli és ellenõrzi a kibocsátott
hangokat: ez (ugyan önmagából kiinduló, de mégiscsak) a
külvilágból érkezõ ingerek érzékelése, vagyis exterocepció;
e) és végül, de nem utolsó sorban ezt a négyet (kétféle mozgás,
interocepció és exterocepció) összeállítja egységes egésszé: ez
integráció.
C) Aki lapról olvasva énekel, az mindehhez még hozzákapcsolja látási
analizátorának mûködését is.
D) És végül, ha kottából énekel és tapsol hozzá – tudjuk, hogy ez így együtt
egyáltalán nem ritka –, akkor még az agykérgi mozgatóközpontja is
mûködik.
Tehát sorjában: aktív
1) a hallási analizátora
2) a látási analizátora
3) a fonációja, mely elsõsorban nyúltagyi vezérlésû (tehát õsi,
egyszerûbb agyközpontokhoz tartozik)
4) az artikulációja, melyet a nagyagykéreg és a kisagy együtt irányít
5) az agykéreg mozgató-központjai
6) a minuciózus gége- és artikulációs-izom-mozgás, valamint a
ballisztikus karmozgás interocepciója
7) és az integráló agyközpontjai.
A testnevelõk – de éppen Kodály Zoltán véleménye és életvitele – szerint
is az úszás a legegészségesebb sportág, mondván, hogy az mozgatja meg leg-
sokoldalúbban a test izomzatát. Kérdezem, hogy tud-e valaki mondani bár-
milyen emberi tevékenységet, amely többoldalúan „mozgatja meg” a közpon-
ti idegrendszert, mint az elõbb említett ritmikus mozgással kísért lap-
ról-éneklés?
Az énekszó melletti tapsolás vagy fõleg a néptánc különösen jelentõs, egy-
részt azért, mert ballisztikus, másrészt mert ritmikus és esztétikai igényû is.
A tánc egész testi-lelki valónkat megmozgatja; a legsokoldalúbb kifejezõ
formája az egyéniségnek; nemcsak a magyar, hanem más népek népzenéjé-
nek is annyira lényegi velejárója a mozgás, hogy anélkül egyenesen hiányos-
36