Page 38 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 38

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület

          1978. Barkóczi Ilona – Pléh Csaba: Kodály zenei nevelési módszerének
          pszichológiai hatásvizsgálata című kiadványt a Kodály Zoltán Zenepedagó-
          giai Intézet megbízásából kiadta a Bács Megyei Lapkiadó Vállalat.

          A máig legnagyobb léptékű, négy éves időtartamú vizsgálatsorozat megvaló-
          sítását (többek között a költségek nagysága miatt) Kodály Zoltánné erkölcsi
          és anyagi támogatása tette lehetővé.
             A vizsgálatsorozatról bővebben olvasható az V. fejezetben, Barkóczi Ilona
          professzor  asszony  konferencia  előadásában.  Valamint  K.  Udvari  Katalin
          PSALMUS HUMANUS Hagyomány és megújulás a kodályi zenepedagógiában
          című könyvében is.

          BARKÓCZI ILONA és PLÉH CSABA:

              Kodály zenei nevelési módszerének pszichológiai hatásvizsgálata
                            A fõbb eredmények összefoglalása


          Kutatásunk  célkitûzéseinek  megfelelõen  eredményeinket  a  következõ
          szempontok alapján foglaljuk össze:
             1. A Kodály-féle zenei nevelés hatása az intellektuális folyamatokra és a
          személyiségre.
             2. A szociális helyzetbõl fakadó kulturális hátrány kompenzációs lehetõ-
          ségei a zenei nevelés által.
             3. A zenei nevelés és a szociális helyzet hatása az intellektuális képessé-
          gek  egymás  közötti  összefüggéseire,  valamint  a  személyiségvonásokkal
          fennálló kapcsolatokra.
             A hagyományos eljárásokkal vizsgált intelligencia tekintetében azt ta-
          pasztaltuk, hogy az általános intelligencia-színvonal a zenei nevelés hatásá-
          ra nem változik. A négy év során a magasabb szociális státusú csoportok
          mint  csoportok,  végig  megtartották  fölényüket  az  intelligenciahányados-
          ban. A kreativitásban viszont a zenei nevelés fejlesztõ hatása egyértelmû
          volt. Ez a hatás megmutatkozott mind az évenként ismételten alkalmazott
          kreativitástesztek három fõ mutatójában, a gondolkodás fluenciájában, haj-
          lékonyságában és eredetiségében, mind pedig a fantázia történetmondás-
          ban, melybõl a kreativitásnak egy további tényezõjére, az elaborációra is
          kaptunk adatokat.
             A személyiségvizsgálat eredményei szerint a K osztály elsõsorban azok-
          ban a mutatókban múlja felül saját kontrollpárját Z-t, amelyek a kreativitás-
          sal kapcsolatban hozhatók. CZ is több pozitív mutatóban különbözik saját
          kontrollpárjától CN-tõl, s ezek közül kiemelkedõ jelentõségûnek tartjuk,



          38
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43