Page 38 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 38
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
1978. Barkóczi Ilona – Pléh Csaba: Kodály zenei nevelési módszerének
pszichológiai hatásvizsgálata című kiadványt a Kodály Zoltán Zenepedagó-
giai Intézet megbízásából kiadta a Bács Megyei Lapkiadó Vállalat.
A máig legnagyobb léptékű, négy éves időtartamú vizsgálatsorozat megvaló-
sítását (többek között a költségek nagysága miatt) Kodály Zoltánné erkölcsi
és anyagi támogatása tette lehetővé.
A vizsgálatsorozatról bővebben olvasható az V. fejezetben, Barkóczi Ilona
professzor asszony konferencia előadásában. Valamint K. Udvari Katalin
PSALMUS HUMANUS Hagyomány és megújulás a kodályi zenepedagógiában
című könyvében is.
BARKÓCZI ILONA és PLÉH CSABA:
Kodály zenei nevelési módszerének pszichológiai hatásvizsgálata
A fõbb eredmények összefoglalása
Kutatásunk célkitûzéseinek megfelelõen eredményeinket a következõ
szempontok alapján foglaljuk össze:
1. A Kodály-féle zenei nevelés hatása az intellektuális folyamatokra és a
személyiségre.
2. A szociális helyzetbõl fakadó kulturális hátrány kompenzációs lehetõ-
ségei a zenei nevelés által.
3. A zenei nevelés és a szociális helyzet hatása az intellektuális képessé-
gek egymás közötti összefüggéseire, valamint a személyiségvonásokkal
fennálló kapcsolatokra.
A hagyományos eljárásokkal vizsgált intelligencia tekintetében azt ta-
pasztaltuk, hogy az általános intelligencia-színvonal a zenei nevelés hatásá-
ra nem változik. A négy év során a magasabb szociális státusú csoportok
mint csoportok, végig megtartották fölényüket az intelligenciahányados-
ban. A kreativitásban viszont a zenei nevelés fejlesztõ hatása egyértelmû
volt. Ez a hatás megmutatkozott mind az évenként ismételten alkalmazott
kreativitástesztek három fõ mutatójában, a gondolkodás fluenciájában, haj-
lékonyságában és eredetiségében, mind pedig a fantázia történetmondás-
ban, melybõl a kreativitásnak egy további tényezõjére, az elaborációra is
kaptunk adatokat.
A személyiségvizsgálat eredményei szerint a K osztály elsõsorban azok-
ban a mutatókban múlja felül saját kontrollpárját Z-t, amelyek a kreativitás-
sal kapcsolatban hozhatók. CZ is több pozitív mutatóban különbözik saját
kontrollpárjától CN-tõl, s ezek közül kiemelkedõ jelentõségûnek tartjuk,
38