Page 67 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 67

Kodály Zoltán Zenepedagógiai öröKségéneK időszerűsége
                           a 21. sZáZad globaliZálódó világában
         Egyesületünk válaszlevele a következőkben olvasható:

         Emberi Erőforrások Minisztériuma
         1055 Budapest,
         Szalay utca 10-14.

         Hazai énekoktatásunk számos gondja és problémája tükröződik a minden-
         napos énekléssel kapcsolatban felvetett és az Egyesületünk részére elküldött
         levélből.

         A Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület képviseletében az alábbi
         meglátásaink és jobbító szándékú javaslataink vannak.
         Közoktatásunkban nagyon alacsony számban vannak jelen az énektanárok
         A KSH 2016 /2017. tanév adatai szerint
           Általános iskolában tanulók száma                  743 837 fő
           A köznevelési intézményekben a pedagógusok létszáma   154 400 fő
           Közülük ének-zene tanár                              4 676 fő
         1. Mivel  a  művészeti  tárgyaknál  a  tanárképzést  nem  lehet  eredményesen
           megoldani „expressz módon”, sem esti, sem levelező tagozatos képzéssel,
           ezért véleményünk szerint zenei előképzettséggel rendelkezők tovább-
           képzésével lehetne legalább az alsó tagozatos tanulók heti két meglévő
           ének óráját hatékonyabbá tenni a lehető legrövidebb időn belül. Javasla-
           tunk szerint: a tanítás iránt kedvet érző, elsősorban zenei konzervató-
           riumot végzettek, (akik 6-18 éves korukig aktívan zenét tanultak, és nem
           készülnek művészi előadói pályára) vegyenek részt egy/két éves tovább-
           képzésen az ELTE BTK Zenei Tanszékén, ahol – a pedagógiai asszisztensek
           mintájára – zenei asszisztens képzettséget szerezhetnének, és legfőbb
           tevékenységük az iskolai énekórák, kóruspróbák megszervezése, segí-
           tése és lebonyolítása lenne.
         2. A jelenlegi heti egy ének óra rangját és hatékonyságát nagyban növel-
           né, ha lenne az iskolákban un. ének szaktanterem, zenei illusztrációval/
           dekorációval, és megfelelő informatikai felszereléssel ( pl. vetítéshez), hogy
           a  gyermekek  gazdagabb  és  sokszínűbb  ismeret-anyaghoz  juthassanak.
           A teremben mozgatható padok, vagy íráshoz is használható felhajtható
           lappal rendelkező székek lennének, hogy különösen az alsó tagozatos ta-
           nulók mozogni tudjanak, pl. a dalos játékok, körjátékok stb. alkalmával.
           (Egyesületünk már rendezett szakmai fórumot a visegrádi országokból
           érkezett zenei szakemberek részvételével, és mi is voltunk látogatóban
           többek között Pozsonyban, ahol a javasolt módon felszerelt énekterem
           a valóságban is kiválóan működött.)

                                                                         67
   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72