Page 36 - A kecskeméti példa
P. 36

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület

             E bevezetés után szeretnék röviden beszámolni arról az időszakról, amely
          iskolánk megalapítása óta eltelt. Szeretném megismertetni Kodály személyes
          kapcsolatát iskolánkkal, s azzal a munkával, amit ez az iskola, és ennek nyo-
          mán az országban már 133 iskola végez.

          Hol és mikor kezdődött ennek az iskolának a kapcsolata Kodály Zoltánnal?
          1947 decemberében Kecskemét, a szülőváros, Kodály Zoltán születésnapja
          alkalmából egy esti hangversenyt rendezett. Délelőtt pedig egy városi ünnep-
          séget, melynek során Kodály Zoltánt a város díszpolgárává avatták. Az esti
          hangversenyen a tanítónőképző intézet gyakorlóiskolájának kórusával és a
          tanítóképző és gyakorlóiskola egyesített énekkarával léptem föl, azonkívül
          zeneóvodásokkal. Én azt hittem, hogy a nagy cselekedet a gyakorlóiskola és
          az egyesített kórus szereplése volt, s mondhatom, nagyon büszkén dirigál-
          tam. Akkor, abban az évben végeztem a főiskolán és úgy gondoltam, hogy ez
          most valami óriási dolog: Kodály előtt vezényelek! Egy szót sem ejtett a ve-
          zénylésről, meg se dicsért érte, nem is szidott. Ellenben körülbelül 20-25
          percet  beszélgetett  velem  a  műsor  után  az  óvodások  programjáról.  Azért
          a legnagyobb dicséretet kaptam, tudniillik azt mondta: „Ezt folytatni kell!”
             S ha ő valamire nem mondta, hogy rossz, akkor az már dicséret volt Te-
          hát, ha ezt folytatni kell, akkor ezt ő jónak találta. Azt is hozzáfűzte, hogy
          később majd az iskolában is folytatni kell, amit ezek a gyerekek csináltak. Mi
          volt az, amire ő ekkor gondolt, amikor azt mondta,, hogy „ezt az iskolában is
          folytatni kell”?
             Elméleti munkáinak tanulmányozásán akkor már túl voltam. Hadd idéz-
          zek néhány mondatot, amire akkor is gondoltam, s amire – most is úgy vélem
          – Kodály maga is gondolhatott. 1947-ben írta a következőket a Százéves terv
          című cikkében:
             „Cél: magyar zenekultúra
             Eszközök: a zenei írás-olvasás általánossá tétele az iskolán keresztül. Egyben
          a magyar zenei szemlélet öntudatra ébresztése a művészeti nevelésben csakúgy,
          mint a közönségnevelésben. A magyar zenei közízlés felemelése, folyamatos haladás
          a jobb és magyarabb felé. A világirodalom remekeinek közkinccsé tétele, eljuttatása
          minden rendű és rangú emberhez. Mindezek összessége termi meg a távoli jövőben
          felénk derengő magyar zenekultúrát.”

             Ebből  is  láthatjuk:  Kodály  nemcsak  zeneszerző  és  zenepedagógus,  de
          nemzetnevelő is. Sosem csak arra gondolt, hogy a zenei műveltsége milyen
          lesz annak a népnek, hanem általában a műveltsége hogyan fejlődik, mert
          csak művelt nép tud nagyot alkotni a munka, az élet minden területén.
             Hogy miért, részletezni nincs most idő, de ha olvasgattok majd tőle, ma-
          gatok is rájöttök. Most arra sem térhetünk ki, hogy mire gondol Kodály, ami-

          36
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41