Page 28 - Énekiskolák helyzete
P. 28

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület

          „A legelsők voltunk” címmel készült tanulmány szerzőjeként jómagam, az
          alábbiak szerint emlékeztem iskolai éveimre, amihez címként a hosszú évek
          alatt megőrzött emlékkönyvem egyik – számomra azóta sem elfelejtett - be-
          jegyzésből idéztem:

              „…Tanulj, szolmizálj, gordonkázz fáradhatatlan szorgalommal.”

          1.  Személyes  ismeretség  révén  kerültem  az  ének-zenei  általános  iskolába.
          Édesanyámnak  iskolatársa  volt  a  Tanítóképzôben  Gyökössy  Erzsike  néni
          (Szabó Jó zsefné), aki a velünk szomszédos Bocskai utcában lakott, és tôle
          hallottunk az új iskola indulásáról. Felvételi meghallgatás után kerültem a 2.
          osztályba.
          2. Családunkban nem volt hagyománya a zenetanulásnak, noha édesapám-
          nak jó hallása és édesanyámnak jó zenei ízlése volt, amit minden bizonnyal
          a Kecskeméti Ref. Tanítóképzô gondos zenei képzésének köszönhetett. (Ezt
          személyes elbeszélésére és a tanítónôi oklevelének bejegyzett tárgyaira alapo-
          zom.) Szüleimtôl minden tôlük telhetô segítséget megkaptam a zenetanulás-
          hoz, az elsô vonóhúzásomtól a fôiskolai tanulmányaim befejezéséig.
             Pályaválasztásomat egyértelmûen a zenei általános iskolában kialakult ér-
          deklôdésem határozta meg: a VIII. osztály elvégzése után a Budapesti Bartók
          Béla  Zenemûvészeti  Szakközépiskolába  jelentkeztem.  Majd  ezt  elvégezve
          és a Budapesti Zene Gimnáziumban érettségizve, szaktanárképzô fôiskolás
          lettem.

          3. 1966-ban kaptam meg gordonka-szolfézstanári oklevelemet, azóta min-
          den kerülô és kitérô nélkül zeneiskolai gordonkatanár vagyok.
          4. A zenei általános iskola a maga feladataival, – a hangszeres, a zenekari,
          népitánc próbáival, a fellépésekre való elôkészületekkel, nem beszélve a hosz-
          szú és szintén koncentrált figyelmet igénylô énekkari próbákról – nem ha-
          gyott tétlen unatkozásra idôt. Mégsem éreztem fárasztónak a sokféle iskolai
          elfoglaltságot, pedig eszembe jut az is, hogy nagy hangszeremmel, a csellóm-
          mal gyakran kellett végigbandukolnom a városon…
          5. Úgy érzem, egyik nagy érdeme volt az iskolánknak, hogy sokféle lehetôséget
          adott az értékes kultúra megismeréséhez. Sokszor találtak különféle megoldá-
          sokat arra, hogy ez ne váljék száraz ismeretközléssé, hanem életünk természetes
          részeként tekintett, feladatokkal járó és mégis örömteli tevékenységgé váljék.
          Talán éppen ez a sokszínûség takarta a mindennapos gondokat. Azt hiszem, mi
          még az iskolánk igen szerény körülményeit sem éreztük olyan nyomasztónak,
          mint az iskolába látogatók, hiszen énekkari és táncpróbáinkhoz külön termünk
          volt, a napfényes tág és nagy udvar lehetôséget adott a játékra, a futkosásra. Az

          28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33