Page 29 - Énekiskolák helyzete
P. 29

Ének-zenei általános iskolák, Ének-zene tagozatos általános iskolák
               És az Énekórák helye a hazai közoktatásban – fÉnyben És árnyÉkban

         osztálytermeket tanárok – és szülôk – rengeteg ötlettel próbálták szebbé tenni,
         pl. a puritán egyszerûségû fehérre meszelt falú tantermünk oldalfalaira rajzta-
         nárnônk gyönyörû színes virágmotívumokat festett.
           Jómagam természetemnél fogva csendes, inkább visszahúzódó természetû
         voltam, talán éppen ezért is éreztem jól magam a szereplésekre való közös
         készülések alkalmával. Máig emlékszem a Katona József Színház színpadán
         a körbe ültetett nyolc csellós „fellépésünkre”, ami mostani tanári megítélésem
         szerint is igen derék teljesítmény volt tanártól-gyermektôl egyaránt. Ez jó-
         részt Ne mes szeghy Lajos bácsi nem kis szigorának és következetes munkájá-
         nak volt az eredménye.
           Érdekes így visszaemlékezni szerepléseink színhelyére és azok hangulatára is.
           Kezdettõl fogva (jó akusztikájú) nagy színpadokon mutattuk be énekes,
         hangszeres  és  népitáncos  tudásunkat.  Felléptünk  a  Piarista  Gimnázium
         nagytermében, majd az egykori Úttörõházban, az Újkollégium dísztermé-
         ben, egyházi ünnepek alkalmával néhányan a ref. templom orgonakarzatán
         játszottunk, végül a nagy decemberi Kodály ünnepségeken a Katona József
         Színház színpadán szerepeltünk.
           Visszaemlékezve még érdekes emlékek jutnak az eszembe, melyen magam
         is elcsodálkozom, hogy hogyan futott rá az idõbôl.
           A sokféle elfoglaltság között irodalom szakkörbe is jártam. Ez azért maradt
         meg  emlékezetemben, mert  egy alkalommal elvittek bennünket a Városhá-
         za sarkán lévõ Városi Levéltárba is, ahol megmutatták (emlékezetem szerint)
         Jókainak egy saját kézzel írt levelét. Iskolai irodalomtanulmányaim, a levél-
         tári környezet hangulata és az ott tapasztalt élmény sokban segítették a hu-
         mán tárgyakhoz való vonzódásom kialakulását a zenetanulás mellett.
           Tanáraink a sok-sok kötelezõ elfoglaltság mellett arra is adtak lehetõséget,
         hogy „gondtalan” kikapcsolódásban is legyen részünk: több éven keresztül
         vehettünk a Katona József színházba szóló délutáni ifjúsági bérletet. Láttunk
         színdarabokat, zenés játékokat, stb. Számomra azért is voltak ezek az elõadá-
         sok emlékezetesek, mert az elsõ emelet 1. sz. páholya, – ahova a diák bérle-
         tem szólt, éppen a zenekar mellett, illetve fölött volt, és így nagy élmény volt
         számomra a zenés darabokban a felnõtt muzsikusok játéka.
           Az az érzelmi és tudásbeli indíttatás, amit az iskolától kaptam, meghatá-
         rozta egész életpályámat. Szerettem a zenei általános iskolába járni, jól érez-
         tem ott társaim között magam, tiszteltem, becsültem tanáraimat. Nyolcadik
         osztály után, amikor Kecs kemétrõl Budapestre költöztünk föl a szüleimmel,
         teljesen új és idegen környezetbe kerültem. Egyetlen biztos támaszom az a
         „tudomány” és tanulási képesség volt, amit volt iskolámból magammal hoz-
         tam. Soha nem okozott gondot számomra a tanulás. Ugyanolyan bizonyít-
         vánnyal érettségiztem, mint ahogy Kecskeméten elvégeztem a VIII. osztályt.


                                                                         29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34