Page 97 - Énekiskolák helyzete
P. 97

Ének-zenei általános iskolák, Ének-zene tagozatos általános iskolák
               És az Énekórák helye a hazai közoktatásban – fÉnyben És árnyÉkban





                Tóth Árpád
                a Képző- és Iparművészeti Szakgimnázium tanára, a Csíkszerda
                elnevezésű közösségi kórus alapítója, karnagy
                A szolmizáció bevezetése heterogén tudásszintű csoportokban

                   Életszerű helyzet, amikor egy tanár nem kíván lemondani a
                szolmizáció  adta módszertani lehetőségekről  annak ellenére,
                hogy csoportjában szélsőségesen különböző zenei előéletű diá-
                kok vannak. Igen gyakori helyzet, amikor úgy kell játékosan be-
                vezetnie és használatba hoznia a tanárnak a szolmizációs szóta-
                gokat, hogy egyes  tanulók már  „anyanyelvi beszélői” a relatív
                rendszernek, mások esetleg a használat szintjén még sosem talál-
                koztak vele. Jellegzetes példái lehetnek a helyzetnek iskolán kívül
                működő gyerekkarok,  egyházi kórusok  (ahová tehát különböző
                énekórai tapasztalatokkal érkeznek a tanulók), alakuló osztálykö-
                zösségek (felső első osztálya, illetve nem tagozatos gimnáziumok
                elsős osztályai) illetve felnőtt énekkarok.
                   Ezekben az esetekben  meggyőződésem szerint van lehető-
                ség a szolmizáció használatára, bevezetése azonban a szokott
                gyakorlattól  (utószolmizáció) eltérő módon, játékos formában
                célravezetőbb lehet. Előadásomban két korosztályra bontva
                egy-egy tevékenységtípust szeretnék bemutatni, amely számom-
                ra hasznosnak bizonyult a címben említett pedagógiai probléma
                áthidalására.















                                        12







                                                                         97
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102