Page 97 - Énekiskolák helyzete
P. 97
Ének-zenei általános iskolák, Ének-zene tagozatos általános iskolák
És az Énekórák helye a hazai közoktatásban – fÉnyben És árnyÉkban
Tóth Árpád
a Képző- és Iparművészeti Szakgimnázium tanára, a Csíkszerda
elnevezésű közösségi kórus alapítója, karnagy
A szolmizáció bevezetése heterogén tudásszintű csoportokban
Életszerű helyzet, amikor egy tanár nem kíván lemondani a
szolmizáció adta módszertani lehetőségekről annak ellenére,
hogy csoportjában szélsőségesen különböző zenei előéletű diá-
kok vannak. Igen gyakori helyzet, amikor úgy kell játékosan be-
vezetnie és használatba hoznia a tanárnak a szolmizációs szóta-
gokat, hogy egyes tanulók már „anyanyelvi beszélői” a relatív
rendszernek, mások esetleg a használat szintjén még sosem talál-
koztak vele. Jellegzetes példái lehetnek a helyzetnek iskolán kívül
működő gyerekkarok, egyházi kórusok (ahová tehát különböző
énekórai tapasztalatokkal érkeznek a tanulók), alakuló osztálykö-
zösségek (felső első osztálya, illetve nem tagozatos gimnáziumok
elsős osztályai) illetve felnőtt énekkarok.
Ezekben az esetekben meggyőződésem szerint van lehető-
ség a szolmizáció használatára, bevezetése azonban a szokott
gyakorlattól (utószolmizáció) eltérő módon, játékos formában
célravezetőbb lehet. Előadásomban két korosztályra bontva
egy-egy tevékenységtípust szeretnék bemutatni, amely számom-
ra hasznosnak bizonyult a címben említett pedagógiai probléma
áthidalására.
12
97