Page 96 - Énekiskolák helyzete
P. 96
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
legrégebbi népzenei műhelye. Mind a mai napig az egyetlen
intézmény, ahol kizárólag zenei anyanyelvünk átadásával foglal-
kozunk. Ennek megfelelően alapvető célunk és elemi érdekünk,
hogy tapasztalatainkkal, pedagógiai módszereinkkel hozzájárul-
junk e folyamat sikeréhez.
Mindszenty Zsuzsánna
az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar
Zenei Tanszékének docense, a Magyar Kórusok, Zenekarok és
Népzenei Együttesek Szövetségének elnöke
A Kodály koncepció megjelenése az amatőr kórusok munkájá-
ban
Magyarországon az amatőr kórusok helyzete az utóbbi fél
évszázadban – Kodály halála óta – jelentősen megváltozott. A
változások eredete szerteágazó irányba mutat – egyfelől társa-
dalmi, kultúrpolitikai, oktatáspolitikai okai is vannak, de a poten-
ciális kórustagok – az X és Y generáció életszemléletének alapve-
tő eltérése is komoly ok lehet. Más az életvitel, az értékrend, az
ízlésvilág, így a kórusvezetőknek teljesen más kiinduló ponttal kell
közelíteni egy amatőr kórus munkájának, repertoárjának, közös-
ségi életének megtervezése esetén.
A legfontosabb kérdés, hogy ebben a megváltozott világ-
ban melyek azok az általános és konkrét elvek, amelyek a husza-
dik század hagyományain, a kodályi örökségen nyugszanak, és
ma is megvalósíthatók. Érdekes és tanulságos, hogy területi, illet-
ve életkori eloszlás szerint a ma jól működő amatőr kórusok ho-
gyan viszonyulnak Kodály Zoltán elképzeléseihez, és akarva vagy
akaratlanul hogyan építik be a kórusmunkába Kodály Zoltán ze-
nei nevelési koncepcióját.
11
96