Page 96 - Énekiskolák helyzete
P. 96

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület





                   legrégebbi népzenei műhelye. Mind a mai napig az egyetlen
                   intézmény, ahol kizárólag zenei anyanyelvünk átadásával foglal-
                   kozunk. Ennek megfelelően alapvető célunk és elemi érdekünk,
                   hogy tapasztalatainkkal, pedagógiai  módszereinkkel hozzájárul-
                   junk e folyamat sikeréhez.


                   Mindszenty Zsuzsánna
                   az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar
                   Zenei Tanszékének docense, a Magyar Kórusok, Zenekarok és
                   Népzenei Együttesek Szövetségének elnöke
                   A Kodály koncepció megjelenése az amatőr kórusok munkájá-
                   ban

                      Magyarországon az amatőr kórusok helyzete az utóbbi  fél
                   évszázadban – Kodály halála óta  – jelentősen megváltozott. A
                   változások eredete szerteágazó irányba mutat – egyfelől társa-
                   dalmi, kultúrpolitikai, oktatáspolitikai okai is vannak, de a poten-
                   ciális kórustagok – az X és Y generáció életszemléletének alapve-
                   tő eltérése is komoly ok lehet. Más az életvitel, az értékrend, az
                   ízlésvilág, így a kórusvezetőknek teljesen más kiinduló ponttal kell
                   közelíteni egy amatőr kórus munkájának, repertoárjának, közös-
                   ségi életének megtervezése esetén.
                      A legfontosabb kérdés, hogy ebben a megváltozott  világ-
                   ban melyek azok az általános és konkrét elvek, amelyek a husza-
                   dik század hagyományain, a kodályi örökségen nyugszanak, és
                   ma is megvalósíthatók.  Érdekes és tanulságos, hogy területi, illet-
                   ve életkori eloszlás szerint a ma jól működő amatőr kórusok ho-
                   gyan viszonyulnak Kodály Zoltán elképzeléseihez, és akarva vagy
                   akaratlanul hogyan építik be a kórusmunkába Kodály Zoltán ze-
                   nei nevelési koncepcióját.





                                           11







          96
   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101