Page 95 - Énekiskolák helyzete
P. 95
Ének-zenei általános iskolák, Ének-zene tagozatos általános iskolák
És az Énekórák helye a hazai közoktatásban – fÉnyben És árnyÉkban
Fehér Anikó
a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani
Kutatóintézetének tudományos munkatársa, népzenekutató,
karvezető
Kodály módszer kontinenseken át
A Kodály-féle zeneoktatási metódus külföldi sikere sokak által
ismert. Jól tudjuk, hogy nemcsak a szülőhazájában, Magyaror-
szágon használják ezt sikerrel, de tőlünk távoli földrészeken is. Az
előadó személyes tapasztalatait mondja el, hogyan működik a
saját népzenére alapozott szisztéma a Fülöp-szigeteken és Kíná-
ban. Beszámol egy különleges, a cyber technikát is igénybe vevő
„kalandról”, amikor az amerikai Cleveland fiataljait és énekelni
szerető polgárait fogta össze kórussá – részben Budapestről. Közös
munkájuk eredményét egy koncerten is bemutatták.
Szerényi Béla
az Óbudai Népzenei Iskola igazgatója, ezüstkoszorús hangszerké-
szítő mester, előadóművész
Gyakorlat és elmélet összehangolása a népzeneoktatásban
A népzene anyanyelvünk egyik kifejezési formája. Az anya-
nyelvű kultúra átadási rendje sok tekintetben eltér az intézménye-
sített oktatás-nevelési folyamatoktól. Közege a család és a közös-
ség, módszere a másolás és mintakövetés. A zenei anyanyelv
egésze valójában közösségi tudás. A gyakorlati oktatásban ezek
az alapvetések nem hagyhatók figyelmen kívül. A zeneelméleti
tudás és készségek megszerzése e folyamatokhoz kell kapcsolód-
jon. Mindennek alapja az éneklés, az életkori sajátosságoknak
megfelelően. A tudásanyag rendezőelve zenei anyanyelvünk
belső struktúráját kell kövesse. Az egymásra épülő tananyagban
tehát érdemes új módszereket keresni, új szemlélettel gazdagítani
az eddigi eredményeket. Az Óbudai Népzenei Iskola az ország
10
95