Page 95 - Énekiskolák helyzete
P. 95

Ének-zenei általános iskolák, Ének-zene tagozatos általános iskolák
               És az Énekórák helye a hazai közoktatásban – fÉnyben És árnyÉkban





                Fehér Anikó
                a Magyar Művészeti Akadémia Művészetelméleti és Módszertani
                Kutatóintézetének tudományos munkatársa, népzenekutató,
                karvezető
                Kodály módszer kontinenseken át

                   A Kodály-féle zeneoktatási metódus külföldi sikere sokak által
                ismert. Jól tudjuk, hogy nemcsak a szülőhazájában, Magyaror-
                szágon használják ezt sikerrel, de tőlünk távoli földrészeken is. Az
                előadó személyes  tapasztalatait  mondja el,  hogyan működik a
                saját népzenére alapozott szisztéma a Fülöp-szigeteken és Kíná-
                ban. Beszámol egy különleges, a cyber technikát is igénybe vevő
                „kalandról”, amikor az  amerikai Cleveland fiataljait és  énekelni
                szerető polgárait fogta össze kórussá – részben Budapestről. Közös
                munkájuk eredményét egy koncerten is bemutatták.


                Szerényi Béla
                az Óbudai Népzenei Iskola igazgatója, ezüstkoszorús hangszerké-
                szítő mester, előadóművész
                Gyakorlat és elmélet összehangolása a népzeneoktatásban

                   A népzene anyanyelvünk egyik kifejezési formája. Az anya-
                nyelvű kultúra átadási rendje sok tekintetben eltér az intézménye-
                sített oktatás-nevelési folyamatoktól. Közege a család és a közös-
                ség, módszere a  másolás és  mintakövetés. A zenei anyanyelv
                egésze valójában közösségi tudás.  A gyakorlati oktatásban ezek
                az alapvetések nem hagyhatók figyelmen kívül.  A zeneelméleti
                tudás és készségek megszerzése e folyamatokhoz kell kapcsolód-
                jon. Mindennek alapja  az éneklés, az életkori sajátosságoknak
                megfelelően.  A tudásanyag rendezőelve zenei anyanyelvünk
                belső struktúráját kell kövesse. Az egymásra épülő tananyagban
                tehát érdemes új módszereket keresni, új szemlélettel gazdagítani
                az eddigi eredményeket. Az Óbudai Népzenei  Iskola az ország
                                        10







                                                                         95
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100