Page 50 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 50
bar átH zoltán
be. Ezt később felvettük magnetofonra, amellyel az otthoni munkát egyénre
szabottan tudtam segíteni. Hasonlóan jártam el a zongorakíséretekkel. Ezt
a megoldást természetesen a darabtanulás első fázisában alkalmaztam. Na-
gyon jó volt, hogy tudtam a darab tempóját változtatni, a nehezebb részeket
ismételtetni stb.
A ‘90-es évek közepén meghirdetett Musica Futura címmel egy zenei tá-
bort a Lajtha László Zeneiskola, amelynek a célja az ezen a területen mun-
kálkodó zenepedagógusok összegyűjtése, valamint az elektroakusztikai új-
donságok megismertetése volt. Itt jöttem rá, hogy még mi-mindenre hasz-
nálhatóak a számítógépek és digitális eszközök.
1993-tól vagyok igazgatója a Farkas Ferenc Városi Zeneiskolának. Igazga-
tói programom egyik fő célpontja volt a szolfézsórák reformja. A Musica
Futura táborban megismert zenei képességfejlesztő számítógépes program
megfelelt a célkitűzések egy részének megvalósításához. A kísérlet a mi is-
kolánkon kívül a Lajtha László Zeneiskolában is beindult. 1995-ben egy
általunk meghirdetett dunántúli szakmai konferencián mutattuk be közö-
sen eredményeinket.
1997-ben kezdődött az alapfokú művészetoktatás követelményei és tan-
tervi programja kiadásának előkészítése. A szakvezetés úgy gondolta, hogy
követve a XXI. század lehetőségeit, új hangszercsoportot vezet be. Ennek az
összefoglaló neve lett az „Elektroakusztikus zene”. Ezen belül három tantár-
gyat különböztet meg: a keyboard-ot (automata-kíséretes szintetizátor), a „klasz-
szikus” szintetizátort és a számítógépes zenét.
Engem ért a megtiszteltetés, hogy megbízást kaptam a számítógépes zene
mintatantervének kidolgozására. Lektoraim Jeney Zoltán és Szigetvári And-
rea voltak. Szakmai segítőim, munkatársaim Kovács Attila és Kárpáti Tünde.
1998-óta minden évben megtekintem a Frankfurti Nemzetközi Zenei
Vásárt (Musikmesse), ahol megismerkedem a legújabb számítógépes zenei
programokkal és hardverekkel, valamint elektroakusztikai eszközökkel.
1. A SZÁMÍTÓGÉP
A számítógép alkalmas segédeszköz az élet minden területén, így az éne-
koktatásban éppúgy, mint a hangszeres és elméleti zeneoktatásban. Hasz-
nos lehet a mozgáskorlátozottak zenére történő oktatásában éppúgy, mint az
egészségesekében, vagy az értelmi fogyatékosok estében is. Kiválóan alkal-
mas egyéni és közösségi oktatásban. Az Internet pedig a távoktatás belátha-
50