Page 47 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 47

értElmi intElligEncia, érzElmi intElligEncia


         az értelmi intelligencia kibontakozásához sem segíti őket igazán hozzá a
         mai iskolai számonkérési és tanítási struktúra, s akkor még mindig nem
         beszéltünk az érzelmi intelligencia ápolásáról. Persze nem ilyen rossz a hely-
         zet, Magyarországon is számos és számtalan alternatív iskola, másfajta isko-
         la, jobb iskola van az önkormányzati iskolák között is, ahol igenis teremte-
         nek egy másféle lehetőséget.
           Miért kell az alternatív iskola? Hogy felismerjük, hogy három egyenlő
         értékű sáv szükséges ahhoz, hogy jól működjön a fejlesztés és a gyereket
         tényleg kibontakoztassa. Nevezetesen – ahogy mondani szokták Pestalozzi
         nyomán – a fej iskolájának kell lennie, ezt tudjuk, a közismereti tárgyak, ez
         megvan; a szív iskolájának, vagyis érzelmi nevelést, művészeti nevelést is
         kell adnia – és ez nagyon fontos: ugyanolyan mértékben! Tehát nem arról
         van szó, hogy közismeret s két inci-finci egyéb dolog… Nem, hanem három
         egyenlő sáv: közismeret, művészeti nevelés, s a harmadik: kézművesség,
         kézzel végzett tevékenység és a munka, gyakorlati tevékenység. S e három-
         nak egyenlőnek kellene lennie értékben és a ráfordított időben.
           Emlékszem, egyszer Németországban jártam és egy öreg Waldorf-tanár-
         ral beszélgettem. Azt mondta nekem, hogy: „ha egyszer olyan helyzetbe ke-
         rültök, hogy iskolát építetek, tudjatok róla, az első, amit fel kell építeni, az
         a színház-terem. Majd a gyerekek ott a sarokban lepedővel elválasztva vala-
         hogy osztályként is elléteznek, majd lassan felépítitek az osztálybarakkokat
         is. Nem az a lényeg.” Az iskola szíve a színházterem, koncertterem, ahol
         a művészeti események zajlanak. Ez a legfontosabb. Én csak azt kívánom
         magunknak és a magyar közoktatásnak, vajha felismerné minél előbb, hogy
         ez – és történnek erre ma már lépések, csak nagyon nehezek az első lépé-
         sek –, hogy ez mennyire így van.
           Arról kellene még két szót beszélnem, bár időm vészesen a vége felé jár,
         hogy sok gondunk, például az integráció gondja, hogy hogyan integráljuk,
         illesztjük be a hátrányos helyzetű gyerekeket iskoláinkba, hogyan illesztjük
         be az eltérő képességű másfajta gyereket iskoláinkba. Ennek bizony az útja
         a művészetek kerülőútján át vezet.
           Hadd mondjak egy példát. Bejön a roma gyerek az iskolába. S azonnal
         ráesünk, hogy vedd elő a ceruzát, elég hegyes-e, megnézzük, vedd elő a
         füzetet, ide figyelj, kisfiam, ne nézz ki az ablakon, nem lesz meg november-
         re a „k” betű – miért kéne a „k” betűnek meglennie? Ráesek az én verbális
         civilizációmmal. S ő pedig ott ül, s képtelen velem tartani és egy idő után
         föllázad. Ahelyett, hogy megkérdezném a gyerekeket, hogy gyerekek, ki tud


                                                                         47
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52