Page 46 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 46

dr.vEKErdy tamáS


          intelligencia kibontakoztatására nincs idő, erő, kedv… mindjárt visszatérek,
          de itt megállok egy pillanatra. Márai azt mondja, hogy a nyárspolgár úgy
          gondolja, hogy a művészet művelődési anyag; a normális ember tudja, hogy
          élmény, amely felveri az életörömet. Most abban a pillanatban, mihelyt mi
          – s bocsánatot kérek mindenkitől, aki itt sokkal jobban ért a dologhoz, mint
          én –, azzal kezdjük gyötörni a gyerekeket, hogy szolfézst tanítunk olyan
          mennyiségben és gyorsasággal, amelyet nem tud felfogni, vagy zeneszerzők
          életéből feleltetjük őket jegyre, vagy egyedül énekeltetjük jegyre a kisgyere-
          ket, akinek az együtténeklés örömét kéne átélnie – és ezt elmondhatnám a
          rajz oktatására is és egyebekre és egyáltalán minek osztályozzuk ezeket –
          hát abban a pillanatban művelődési anyagnak tekintem a művészetet, s nem
          pedig élménynek, amely felveri az életörömöt.
            Úgy tudom, Kodályt egyszer megkérdezték, hogy mikorra kell tökéletes-
          sé válnia egy növendéknek a szolfézsben. Mire a Mester legyintett és azt
          mondta: „Ó, nagyon sokára, öregember lesz addigra.” Tehát, mint a meste-
          rek általában, ez a mester is táglelkű volt minden szigora ellenére, s nem
          űzött olyan pedantériát, amely a művészetekhez ebben az értelemben egyál-
          talán nem illene. Visszatérek az eredeti gondolatomhoz. Tehát miközben
          nem adunk helyt az érzelmi intelligencia kibontakoztatásának, miközben a
          művészeteket  is  úgy  kezeljük,  mintha  osztályozni  való  tananyag  lenne,
          eközben pusztán az értelmi intelligenciához sem tudunk korrektül viszo-
          nyulni. Mondok erre egy példát: Az értelmi intelligenciát ma – ez a világon
          mindenütt a legelterjedtebb mérés, Magyarországon is standardizálva van –
          tíz faktorral mérjük: ebből öt „cselekvéses”, öt pedig szóbeli. Minden nagy-
          könyv elmondja, hogy a gyerek – az egészséges gyermeki intelligencia-struk-
          túra – a cselekvésben erős. Csakhogy a mai iskolában úgyszólván kizárólag
          a szóbeli képességek számítanak! Értelmiségi gyerekek kis neurotizáltság
          árán olyan intelligencia-struktúrára tesznek szert, hogy egészségtelenül már
          gyerekkorban a szóbeli az erősebb. De az iskola ezt honorálja! Csak ezt ho-
          norálja! A tíz faktorból a mai iskola lényegében kettőt osztályoz: a lexikális
          tudást és egy matematikai készséget. Mind a kettő a szóbeli tartományba
          esik. Nyolcat nem osztályoz, s ebből az öt, a gyerek szempontjából fontosab-
          bat – cselekvésest – lényegében meg sem érinti. Ne csodálkozzunk tehát, ha
          gyerekeink, akik tudják magukról valahol bent, hogy ők milyenek, mire
          harmadikra, ötödikre érnek, a hatalmas verbális özöntől nem tudnak többé
          képességeiknek megfelelően teljesíteni, ezért dacba, renitenciába kergetjük
          őket, és nem értjük, hogy ez miért történik. Hát azért többek közt, mert még


          46
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51