Page 45 - Psalmus Humanus Napok konferencia
P. 45

értElmi intElligEncia, érzElmi intElligEncia


         a színháznak, az önképzőkörnek, a saját művészeti tevékenységnek, az ének-
         karnak, az iskolai zenekarnak nem egy esetben. Én magam az ötvenes évek-
         ben, az ötvenes évek legelején, a negyvenes évek legvégén jártam a Lónyai
         utcai református gimnáziumba, ahol rendszeresen, minden hónapban a MÁV
         szimfonikusok Ferencsik János vezényletével koncertet adtak a díszteremben.
           Howard Gardner, a Harvard egyetem professzora megkérdezi a kormá-
         nyoktól, hogy mire gondolnak akkor, amikor megtömik felejtésre ítélt ver-
         bális tananyaggal az iskolákat? Az eminens is a megtanult tananyag 75%-át
         öt év alatt garantáltan elfelejti, ha nem használja minden nap. Megtömik
         ezzel, ahelyett, hogy a művészetekre hagynának időt.
           De természetesen nekünk nem kell Howard Gardnerig visszamennünk,
         maradhatunk itthon is, és hivatkozhatunk Kodályra, és az általa és Nemesz-
         szeghy Márta által inaugurált zenei általános iskolákra, s ezeknek a nagysze-
         rű kezdeteire. Azért csak a kezdeteire, mert sajnos ez a zseniális kezdemé-
         nyezés, ami a mindenki iskolájának volt szánva – Kodály azt mondta, hogy
         nincs botfülű gyerek, és nem művészeket képzünk –, tehát ez a zseniális
         kezdeményezés a magyar közoktatás állóvizébe fúlt, és lett belőle idővel egy
         olyan elit iskola, ahonnan az iskola emberei lejártak az óvodába, keresték az
         abszolút hallású vagy kitűnő relatív hallású gyerekeket, a remek ritmusér-
         zékű gyerekeket. Gyorsan be velük az iskolába, s akkor kezdjük őket hajta-
         ni, hogy elérjük a járási, a megyei, a városi, az országos stb. versenyeken a jó
         eredményeket… A szándék nem az volt többé – tisztelet a kivételnek, biztos
         ilyen is van –, ami az indító szándéka volt. Kodály maga mondta az én isme-
         retem szerint, olvastam is egy emlékkönyvben ezt a beírást – ha jól emlék-
         szem –, hogy a gyerek egész személyiségét akarjuk nevelni; és nem művé-
         szeket képzünk, hanem művészet közelben akarjuk hagyni felnőni a gyere-
         keket, mert az az egész személyiség kibontakozására lesz üdvös hatással.
           Ha egy pillantást vetünk a szerencsétlenül vergődő magyar iskolára, ami-
         kor vissza szeretne térni hagyományaihoz, esetleg megkapja a vádat, hogy
         „merőben új” dolgokkal valakik azt el akarják rontani. Ki akarnak venni a
         tantervből tananyagot, „hogy a magyar gyerekek buták legyenek”. Szó nincs
         ilyesmiről. Arról van szó, hogy ha kivennénk anyagot és például a művésze-
         teket tennénk a helyébe, ha másképp strukturálnánk az anyagot, az olyany-
         nyira tehetséges, kevert kárpát-medencei populáció még jobban ki tudná
         bontakoztatni azt, amit magával hozott.
           Hadd mondjak egy riasztó példát: vegyük csak az értelmi intelligenciát,
         hogy a mai iskola állapotát lássuk (mert nemcsak, hogy az EQ, az érzelmi


                                                                         45
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50