Page 37 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 37

TeheTséggondozás Kodály szellemében a hazai KözoKTaTásban
                   (30 ór ás aKKrediTálT Tanár-TovábbKépzési progr am)


            (A tanárnő a járási szakfelügyelő kérésére ezt a nevelési módszert kipró-
         bálta a ’80-as években falusi, többségében cigány tanulókból álló, hátrányos
         helyzetű gyerekekből álló közösségben is. Három különféle korú, összeté-
         telű osztályban dolgozott így a gyerekekkel. Ők nem olyan teljességgel él-
         vezték a látottakat-hallottakat, mint a zenei általános kis tanítványok, de a
         környezetükben lévő többi osztályhoz és magukhoz képest teljesen hatással
         volt rájuk a komplex művészeti nevelés.)
           A programban részvevő gyermekek a 4. osztály végén megható emlék-
         könyvi bejegyzéssel búcsúztak el tanáruktól, Éva nénitől: Ezek közül egyet-
         len egyet idézek: „Nagyon köszönjük ezt a három éves napközis munkát. Jó volt
         agyagozni, rajzolni az építészettel foglalkozni. A művészet fáján nem csak dolgoz-
         tunk, hanem pihentünk is. A művészet-fa sok ismerettel gazdagított bennünket, és
         remélem, hogy a többi gyereket is fogja gazdagítani.”
           1982. június 1. J. Szabolcs, 10 éves tanuló

           Ugyanebből a tanulócsoportból kaptam levelet Kecskemétről 2010-ben
         (!),  egy  számomra  ismeretlen  hölgytől.  Levele  meggyőzően  bizonyítja  a
         gyermekkori művészeti tevékenységek életre szóló és örömszerző hatását.
           ……”K. Beatrix vagyok. 1981-82-ben végeztem az általános iskola 3-4. osztá-
         lyát Kecskeméten, a Kodály Zoltán Ének-Zenei Általános Iskola és Gimnázium-
         ban. Rajz Istvánné Éva néni művészeti napközis csoportjába jártam, és most éppen
         ez a momentum az, ami miatt klaviatúrát ragadva megkerestem Önt. Éva néni és
         az általa vezetett napközis foglalkozások egy egész életre szóló útravalóval ajándé-
         koztak meg engem és osztálytársaimat. (…), Az ott megszerzett tudásanyag, az
         élmények, a játékos formában végzett közös művészeti tevékenységek, a képzőmű-
         vészettel való ismerkedés mind-mind kiváló és stabil alapot teremtettek kiskamasz
         és felnőttkori létünk műveltségének megalapozására.”

           Szerencsés módon a Psalmus Humanus Egyesületnek van olyan tehetsé-
         ges, sokoldalú és a munkáját őszinte hivatásszeretettel végző tagja, Somody
         Beáta Teleki Blanka-díjas kolléganőnk személyében, aki hajdanán a Kecske-
         méti Tanítóképző Főiskolán már a felvételije során is találkozott a komplex
         művészeti neveléssel. Ilyen szellemben tanít és foglalkozik a rábízott gyer-
         mekekkel 3-18 éves korig. A tanárnő a következőképpen fogalmazta a mű-
         vészeti nevelés szükségességét napjainkban is.
            „A ma igénye más, mint a rég- és nemrég múlté. Digitálisan is változó technikai
         és társadalmi környezetben, és helyzetben, családszerkezetben, más szocializációs


                                                                         37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42