Page 37 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 37
TeheTséggondozás Kodály szellemében a hazai KözoKTaTásban
(30 ór ás aKKrediTálT Tanár-TovábbKépzési progr am)
(A tanárnő a járási szakfelügyelő kérésére ezt a nevelési módszert kipró-
bálta a ’80-as években falusi, többségében cigány tanulókból álló, hátrányos
helyzetű gyerekekből álló közösségben is. Három különféle korú, összeté-
telű osztályban dolgozott így a gyerekekkel. Ők nem olyan teljességgel él-
vezték a látottakat-hallottakat, mint a zenei általános kis tanítványok, de a
környezetükben lévő többi osztályhoz és magukhoz képest teljesen hatással
volt rájuk a komplex művészeti nevelés.)
A programban részvevő gyermekek a 4. osztály végén megható emlék-
könyvi bejegyzéssel búcsúztak el tanáruktól, Éva nénitől: Ezek közül egyet-
len egyet idézek: „Nagyon köszönjük ezt a három éves napközis munkát. Jó volt
agyagozni, rajzolni az építészettel foglalkozni. A művészet fáján nem csak dolgoz-
tunk, hanem pihentünk is. A művészet-fa sok ismerettel gazdagított bennünket, és
remélem, hogy a többi gyereket is fogja gazdagítani.”
1982. június 1. J. Szabolcs, 10 éves tanuló
Ugyanebből a tanulócsoportból kaptam levelet Kecskemétről 2010-ben
(!), egy számomra ismeretlen hölgytől. Levele meggyőzően bizonyítja a
gyermekkori művészeti tevékenységek életre szóló és örömszerző hatását.
……”K. Beatrix vagyok. 1981-82-ben végeztem az általános iskola 3-4. osztá-
lyát Kecskeméten, a Kodály Zoltán Ének-Zenei Általános Iskola és Gimnázium-
ban. Rajz Istvánné Éva néni művészeti napközis csoportjába jártam, és most éppen
ez a momentum az, ami miatt klaviatúrát ragadva megkerestem Önt. Éva néni és
az általa vezetett napközis foglalkozások egy egész életre szóló útravalóval ajándé-
koztak meg engem és osztálytársaimat. (…), Az ott megszerzett tudásanyag, az
élmények, a játékos formában végzett közös művészeti tevékenységek, a képzőmű-
vészettel való ismerkedés mind-mind kiváló és stabil alapot teremtettek kiskamasz
és felnőttkori létünk műveltségének megalapozására.”
Szerencsés módon a Psalmus Humanus Egyesületnek van olyan tehetsé-
ges, sokoldalú és a munkáját őszinte hivatásszeretettel végző tagja, Somody
Beáta Teleki Blanka-díjas kolléganőnk személyében, aki hajdanán a Kecske-
méti Tanítóképző Főiskolán már a felvételije során is találkozott a komplex
művészeti neveléssel. Ilyen szellemben tanít és foglalkozik a rábízott gyer-
mekekkel 3-18 éves korig. A tanárnő a következőképpen fogalmazta a mű-
vészeti nevelés szükségességét napjainkban is.
„A ma igénye más, mint a rég- és nemrég múlté. Digitálisan is változó technikai
és társadalmi környezetben, és helyzetben, családszerkezetben, más szocializációs
37