Page 35 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 35
TeheTséggondozás Kodály szellemében a hazai KözoKTaTásban
(30 ór ás aKKrediTálT Tanár-TovábbKépzési progr am)
turális kifejező készség kompetencia, A DICE Konzorcium vezetője Ma-
gyarország. a Káva Kulturális Műhely volt.
Bővebben olvasható: DICE – a kocka el van vetve. Kutatási eredmények
és ajánlások a tanítási színház és dráma alkalmazásával kapcsolatban. Dra-
ma Improves Lisbon Key Competenses in Education. A drámapedagógia
hatása a lisszaboni kulcskompetenciákra, 2010. (A kiadványt szerkesztette:
Cziboly Ádám)
DICE – a kocka el van vetve
Kutatási eredmények és ajánlások
a tanítási színház és dráma alkalmazásával kapcsolatban
A DICE (“Drama Improves Lisbon Key Competences in Education / A dráma-
pedagógia hatása a lisszaboni kulcskompetenciákra”) egy európai uniós tá-
mogatással megvalósult, nemzetközi kutatási projekt volt, mely azt vizsgálta,
hogy a tanítási színház és dráma milyen hatással van öt kulcskompetenci- © DICE Consortium, 2010
ára a nyolc lisszaboni kulcskompetencia közül. A kutatás megvalósításában
tizenkét ország vett részt (vezetĘ: Magyarország, partnerek: Csehország,
Egyesült Királyság, Hollandia, Lengyelország, Norvégia, Palesztina, Portu-
gália, Románia, Svédország, Szerbia és Szlovénia).
A könyv négy részbĘl áll:
Relevancia (A Szakasz): bevezetést ad a tágabb koncepcióba: röviden ösz-
szefoglaljuk a DICE projekt lényegét, illetve tisztázzuk, hogy mit értünk a
tanítási színház és dráma fogalmán. Ezután más kutatásokkal összevetve
értékeljük a projektet, annak jelentĘségét a tanítási színház és dráma terüle- DICE – A KOCKA EL VAN VETVE Kutatási eredmények és ajánlások a tanítási színház és dráma alkalmazásával kapcsolatban
tén, illetve bemutatjuk, hogy a projekt miként kapcsolódik a kurrens európai
szakpolitikai kérdésekhez. A szakaszt a kutatás módszertanának rövid be-
mutatásával zárjuk.
Eredmények (B Szakasz): tematikus sorrendben bemutatjuk kutatásunk
legfontosabb eredményeit arra vonatkozóan, hogy a tanítási színház és drá-
ma milyen hatást gyakorol a kompetenciákra.
Ajánlások (C Szakasz): Ez a szakasz tartalmazza azokat az ajánlásokat,
amelyeket a tanítási színház és dráma szakemberei fogalmaztak meg a leg-
fontosabb szakpolitikai döntéshozók számára.
ISBN 978-963-88397-6-3 Források (D Szakasz): Gazdag forrásanyag mindazok számára, akik ko-
molyan érdeklĘdnek a tanítási színház és dráma iránt. A DICE Konzorcium
tagjainak felsorolásán túl, itt találhatóak a kutatás legfontosabb fogalmainak
meghatározásai, néhány rövidítés, és itt gyĦjtöttük össze a témával kapcso-
latban fellelhetĘ további olvasnivalókat: könyvek, folyóiratok, honlapok, ko-
rábbi kutatások anyagait.
Drama Improves Lisbon Key Competences in Education
www.dramanetwork.eu A drámapedagógia hatása a lisszaboni kulcskompetenciákra
Drámapedagógiai képzési program célkitűzése:
Az előadó a címben jelzett hatalmas témát a gyakorlat szemszögéből kívánja
megközelíteni, lehetőséget adva az érdeklődő kollégáknak,
− hogy rövid összefoglalásban megismerjék a drámapedagógia hazai törté-
netét, jelenlegi helyzetét és főbb tájékozódási pontjait
− hogy áttekintést kapjanak, milyen lehetőséget kínál a drámapedagógia az
egyéni és társas kompetenciák fejlesztésében
− hogy megismerkedjenek néhány alapvető drámajátékkal, különös tekin-
tettel a megfigyelő és koncentrációs készségek, a képzelőerő, a kommuni-
kációs és kifejezőkészségek fejlesztésére irányuló játékformával.
AJÁNLOTT SZAKMAI ANYAG
– www.drama.hu, Drámapedagógiai Magazin.
TEHETSÉGGONDOZÁS KODÁLY SZELLEMÉBEN – A/8591/2016 Képzési segédanyag,
a Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület Kiadványa (2020 )
35