Page 35 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 35

TeheTséggondozás Kodály szellemében a hazai KözoKTaTásban
                   (30 ór ás aKKrediTálT Tanár-TovábbKépzési progr am)


         turális  kifejező készség  kompetencia,  A  DICE  Konzorcium  vezetője  Ma-
         gyarország. a Káva Kulturális Műhely volt.
           Bővebben olvasható: DICE – a kocka el van vetve. Kutatási eredmények
         és ajánlások a tanítási színház és dráma alkalmazásával kapcsolatban. Dra-
         ma Improves Lisbon Key Competenses in Education. A drámapedagógia
         hatása a lisszaboni kulcskompetenciákra, 2010. (A kiadványt szerkesztette:
         Cziboly Ádám)


                               DICE – a kocka el van vetve
                                   Kutatási eredmények és ajánlások
                              a tanítási színház és dráma alkalmazásával kapcsolatban

    A DICE (“Drama Improves Lisbon Key Competences in Education / A dráma-
    pedagógia hatása a lisszaboni kulcskompetenciákra”) egy európai uniós tá-
    mogatással megvalósult, nemzetközi kutatási projekt volt, mely azt vizsgálta,
    hogy a tanítási színház és dráma milyen hatással van öt kulcskompetenci-  © DICE Consortium, 2010
    ára a nyolc lisszaboni kulcskompetencia közül. A kutatás megvalósításában
    tizenkét ország vett részt (vezetĘ: Magyarország, partnerek: Csehország,
    Egyesült Királyság, Hollandia, Lengyelország, Norvégia, Palesztina, Portu-
    gália, Románia, Svédország, Szerbia és Szlovénia).
    A könyv négy részbĘl áll:
    Relevancia (A Szakasz): bevezetést ad a tágabb koncepcióba: röviden ösz-
    szefoglaljuk a DICE projekt lényegét, illetve tisztázzuk, hogy mit értünk a
    tanítási színház és dráma fogalmán. Ezután más kutatásokkal összevetve
    értékeljük a projektet, annak jelentĘségét a tanítási színház és dráma terüle- DICE – A KOCKA EL VAN VETVE       Kutatási eredmények és ajánlások a tanítási színház és dráma alkalmazásával kapcsolatban
    tén, illetve bemutatjuk, hogy a projekt miként kapcsolódik a kurrens európai
    szakpolitikai kérdésekhez. A szakaszt a kutatás módszertanának rövid be-
    mutatásával zárjuk.
    Eredmények (B Szakasz): tematikus sorrendben bemutatjuk kutatásunk
    legfontosabb eredményeit arra vonatkozóan, hogy a tanítási színház és drá-
    ma milyen hatást gyakorol a kompetenciákra.
    Ajánlások (C Szakasz): Ez a szakasz tartalmazza azokat az ajánlásokat,
    amelyeket a tanítási színház és dráma szakemberei fogalmaztak meg a leg-
    fontosabb szakpolitikai döntéshozók számára.
  ISBN 978-963-88397-6-3  Források (D Szakasz): Gazdag forrásanyag mindazok számára, akik ko-
    molyan érdeklĘdnek a tanítási színház és dráma iránt. A DICE Konzorcium
    tagjainak felsorolásán túl, itt találhatóak a kutatás legfontosabb fogalmainak
    meghatározásai, néhány rövidítés, és itt gyĦjtöttük össze a témával kapcso-
    latban fellelhetĘ további olvasnivalókat: könyvek, folyóiratok, honlapok, ko-
    rábbi kutatások anyagait.
                                   Drama Improves Lisbon Key Competences in Education
          www.dramanetwork.eu     A drámapedagógia hatása a lisszaboni kulcskompetenciákra
         Drámapedagógiai képzési program célkitűzése:
         Az előadó a címben jelzett hatalmas témát a gyakorlat szemszögéből kívánja
         megközelíteni, lehetőséget adva az érdeklődő kollégáknak,
         −  hogy rövid összefoglalásban megismerjék a drámapedagógia hazai törté-
           netét, jelenlegi helyzetét és főbb tájékozódási pontjait
         −  hogy áttekintést kapjanak, milyen lehetőséget kínál a drámapedagógia az
           egyéni és társas kompetenciák fejlesztésében
         −  hogy megismerkedjenek néhány alapvető drámajátékkal, különös tekin-
           tettel a megfigyelő és koncentrációs készségek, a képzelőerő, a kommuni-
           kációs és kifejezőkészségek fejlesztésére irányuló játékformával.
                              AJÁNLOTT SZAKMAI ANYAG
         – www.drama.hu, Drámapedagógiai Magazin.
         TEHETSÉGGONDOZÁS KODÁLY SZELLEMÉBEN – A/8591/2016 Képzési segédanyag,
         a Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület Kiadványa (2020 )
                                                                         35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40