Page 36 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 36
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
Xiv. vizuális szimbiózis progrAm
kompleX művészeti nevelés lehetőségei tAnórán és
Azon kívüli foglalkozások keretében
A képzőművészeti, majd a komplex művészeti foglalkozások bevonásának a
képzési programunkba, három konkrétan megfogalmazható indítéka és oka
volt.
a) Elsőként említem az elmúlt évek alatt a nemzetközi művészeti nevelési
konferenciákon személyesen szerzett tapasztalatainkat, ahol a zenepeda-
gógia mindig és mindenütt a társművészetekkel együtt volt jelen.
b) Majd említem egykori iskolám, a Kecskeméti Ének-Zenei Általános Isko-
lához fűződő indítékot, ami a négy éves időtartamú Barkóczi Ilona – Pléh
Csaba professzorok által vezetett pszichológiai hatásvizsgálat egyik konk-
rét megállapításához kapcsolódik: „az egyik kontrollcsoport harmadik
osztályban olyan tanítót kapott, aki művészi hangoltságát bevitte az ábrá-
zolás tanításába, tanítványaival sokat festetett, rajzoltatott. Ez a gyerme-
kek számára látványos eredményeket hozott: a tanító személye valóban
megváltoztatta az osztály képességeit, mégpedig rövid egy év alatt.”
c) A harmadik indíték ismételten a kecskeméti iskolához kapcsolódik Egy-
kori általános iskolai tanárom, Rajz Istvánné rajztanárnő az iskola szaba-
didős programjába 1980 őszétől a tanítási órák kiegészítésére új tevé-
kenységsort épített be. Ennek tervezője és irányítója dr. Kárpáti Andrea
egyetemi docens, az ELTE BTK tanára volt. A kísérletet az UNESCO
INSEA nevű képzőművészeti neveléssel foglalkozó bizottsága is figye-
lemmel kísérte és támogatta.
A délutáni, napközis foglalkozásokon az alsó tagozatos gyerekek minden-
kor a tananyaghoz kapcsolódva megismerkedtek az irodalom, a képzőmű-
vészet, a színjátszás, a zene rokonvilágával. A komplex programot segítő
kísérleti tankönyvek minden egyes témaköre elméleti fejezetekből és a gya-
korlati megvalósítás foglalkozásvázlataiból állt.
Rajz Istvánné tanárnő személyes elmondása szerint: „A kísérlet a napközis
tennivalók szokásos keretében folyt: kulturális foglalkozásokon (pl. múzeumlátoga-
táson), sétán, játék közben, rajzolással, technikai munkákkal. Ezekbe épült be a
szórakoztató, élményt nyújtó foglalkozásfüzér. A témának megfelelően mindig más
művészeti á adta a vezérfonalat, a társművészetek kiegészítették azt, és a megfele-
lő mozgás sohasem maradt el.”
36