Page 36 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 36

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület

          Xiv. vizuális szimbiózis progrAm
               kompleX művészeti nevelés lehetőségei tAnórán és
               Azon kívüli foglalkozások keretében

          A képzőművészeti, majd a komplex művészeti foglalkozások bevonásának a
          képzési programunkba, három konkrétan megfogalmazható indítéka és oka
          volt.
          a)  Elsőként említem az elmúlt évek alatt a nemzetközi művészeti nevelési
             konferenciákon személyesen szerzett tapasztalatainkat, ahol a zenepeda-
             gógia mindig és mindenütt a társművészetekkel együtt volt jelen.
          b)  Majd említem egykori iskolám, a Kecskeméti Ének-Zenei Általános Isko-
             lához fűződő indítékot, ami a négy éves időtartamú Barkóczi Ilona – Pléh
             Csaba professzorok által vezetett pszichológiai hatásvizsgálat egyik konk-
             rét megállapításához kapcsolódik: „az egyik kontrollcsoport harmadik
             osztályban olyan tanítót kapott, aki művészi hangoltságát bevitte az ábrá-
             zolás tanításába, tanítványaival sokat festetett, rajzoltatott. Ez a gyerme-
             kek számára látványos eredményeket hozott: a tanító személye valóban
             megváltoztatta az osztály képességeit, mégpedig rövid egy év alatt.”
          c)  A harmadik indíték ismételten a kecskeméti iskolához kapcsolódik Egy-
             kori általános iskolai tanárom, Rajz Istvánné rajztanárnő az iskola szaba-
             didős programjába 1980 őszétől a tanítási órák kiegészítésére új tevé-
             kenységsort épített be. Ennek tervezője és irányítója dr. Kárpáti Andrea
             egyetemi docens, az ELTE BTK tanára volt. A kísérletet az UNESCO
             INSEA nevű képzőművészeti neveléssel foglalkozó bizottsága is figye-
             lemmel kísérte és támogatta.

            A délutáni, napközis foglalkozásokon az alsó tagozatos gyerekek minden-
          kor a tananyaghoz kapcsolódva megismerkedtek az irodalom, a képzőmű-
          vészet, a színjátszás, a zene rokonvilágával. A komplex programot segítő
          kísérleti tankönyvek minden egyes témaköre elméleti fejezetekből és a gya-
          korlati megvalósítás foglalkozásvázlataiból állt.
             Rajz Istvánné tanárnő személyes elmondása szerint: „A kísérlet a napközis
          tennivalók szokásos keretében folyt: kulturális foglalkozásokon (pl. múzeumlátoga-
          táson), sétán, játék közben, rajzolással, technikai munkákkal. Ezekbe épült be a
          szórakoztató, élményt nyújtó foglalkozásfüzér. A témának megfelelően mindig más
          művészeti á adta a vezérfonalat, a társművészetek kiegészítették azt, és a megfele-
          lő mozgás sohasem maradt el.”


          36
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41