Page 34 - Tehetséggondozás Kodály szellemében
P. 34
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
Xiii. személyes és szociális készségfejlesztés
A drámApedAgógIA eszközeivel
Drámapedagógiai képzési programunk vezetője: tóth zsUzsanna
színházpedagógus,
a Károli Gáspár Református Egyetem és
a Veszprémi Pannon Egyetem drámapedagógiai
szakirányú képzéseinek óraadó tanára
Tóth Zsuzsannának, a képzési program vezetőjének meggyőződése szerint
minden tanárnak ismernie kellene ezt a teljes személyiség fejlesztésére alkal-
mas módszert, ami a játékra, az emberben élő gyermek kíváncsiságára épít,
és a színház eszközeit is kölcsönveszi, hogy még élvezetesebb legyen. Ezért
fontos lenne, hogy mindenütt helyet kapjon az iskolai oktatásban, valamint a
felsőoktatás rendszerében, kiemelten a pedagógusképzésben is.
Szavait szemléletes módon bizonyítja egy 2010-ben befejezett, kétéves
időtartamú, tizenkét ország közreműködésével elvégzett nemzetközi kuta-
tás, amely a drámapedagógiának a lisszaboni nevelési kulcskompetenciák-
ra való hatását vizsgálta és dokumentálta. A kutatás 22 pontban foglalta
össze a mérhető pozitív eredményeket, és bebizonyította, hogy a tanítási
színház és dráma szignifikánsan és objektíven mérhető hatást gyakorol a
nyolc kulcs-kompetencia közül ötre. Ezek a következők: anyanyelvi kom-
munikáció, a tanulás tanulása, személyközi, interkulturális és szociális
kompetenciák, állampolgári kompetencia, vállalkozói kompetencia és kul-
34