Page 35 - Kodály zenepadagógiai öröksége
P. 35
Kodály Zoltán Zenepedagógiai öröKségéneK időszerűsége
a 21. sZáZad globaliZálódó világában
zásra jellemzõ feszültséget is. Az adaptációnak ez az általános formája rend-
kívül széles körben transzferálható, és a tanulás, a problémamegoldás egyik
legfontosabb feltétele”.*
Joggal feltételezhetjük tehát, hogy az énektanítás folyamán megtanult,
illetve kifejlesztett analizáló készséget a tanuló (a majdan felnõtt) a zenén
kívül is, minden más területen tudja használni. És ugyan melyik tantárgy
az, amelyik ennek ne venné hasznát?
Valószínûleg ez is oka az ének-zene tagozatosok jó eredményeinek.
Az aktív énekléssel-zenéléssel nemcsak az analizáló-készségét fejleszti a
gyerek, hanem megtanulja a FIGYELMÉT MEGOSZTANI, vagyis többfelé
figyelni egyszerre. Hiszen amikor énekel és közben tapsol, vagy amikor a
társa énekével együtt hallgatja a magáét, akkor nyilvánvalóan legalább két-
felé kell figyelnie. Mivel az életben általában több dolgot végzünk egyszerre,
mindenkinek szüksége van (vagy legalábbis volna) arra, hogy a figyelmét
kellõképpen meg tudja osztani két vagy több dolog között.
Az elõbbiekben megtárgyalt transzfer jelensége alapján pedig jogos a kö-
vetkeztetés, hogy ha valaki ezt a többfelé koncentrálást begyakorolta, meg-
tanulta a muzsikálásban, akkor azt fogja tudni használni más vonatkozás-
ban is.
Én magam akkor tanultam meg háromfelé figyelni egyszerre, amikor azt
gyakoroltuk, hogy az éneklés közben egyfajta ritmust tapsoljunk és egy
másfajta ritmust pedig „kijárjunk”. Jól emlékszem, hogy otthon összenyitot-
tuk a két szobát és ott fel s alá járkálva próbálgattuk testvéreimmel ezt a
háromféle tevékenységet összekapcsolni. Eleinte teljesen sikertelenül, majd
egyre fokozódó reménnyel.
A pszichológusok szerint nem lehet teljesen egyszerre többfelé figyelni,
hanem csak arról lehet szó, hogy valakinek nagyon gyorsan oszcillál a fi-
gyelme egyik tárgyról a másikra. De hát ennek a különbségtételnek a mi
esetünkben nincs jelentõsége, mert a lényeg az, hogy gyakorlatilag mégis-
csak egyszerre végeztünk három különbözõ cselekvést.
A többfelé figyeléssel, a figyelem megosztásával kapcsolatban meg kell
jegyezzük, hogy a Kodály-módszerrel énekelni tanuló gyerek tulajdonkép-
pen rendkívül maga szintû, KOMPLEX TELJESÍTMÉNYT nyújt. És itt, a
komplexitás révén eljutottunk a fiziológiai mondanivalónkhoz.
Nézzük végig a következõ fokozati sort!
A) A zenét hallgató ember fülével, hallóidegével és agykérgi hallóköz-
pontjával, vagyis röviden: hallási analizátorával felfogja és érzékeli a
külvilágból származó hangingereket. Ez percepció; nagyjából passzív
folyamat.
* Dr. Barkóczi–Dr. Putnoky: Tanulás és motiváció
35