Page 8 - Művészetpedagógiai kísérlet
P. 8
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
fogékonyság és kreativitás, amelyek mind hatásosan segítik az idegen
nyelv tanulását
Az idegen nyelvek elsajátításának egyik hatásos módszere az adott
nyelven való éneklés.Kodály szavait idézve: „ez a nyevtanulás nélkülözhetet-
len segédeszköze...”, aki idegen nyelven énekel, nemcsak a nyelvet tanulja
vele, hanem a zenén keresztül az idegen nép jellemét is megismeri.” 3
3. Szociális és kulturális hátrányok leküzdéséhez
a. Bentlakásos zenei általános iskolák cigány gyermekek számára.
Kodály Zoltán három héttel a halála előtt Bors Irmával az alábbi beszél-
getést folytatta:
„Magával még tervem van. Szeretném a művelődési miniszterrel megbe-
szélni, hogy létesítsenek bentlakásos zenei általános iskolát cigány gyermekek
számára. A volt szerzetes nővérek talán vállalnák a gondozásukat. Ezzel az
ország kultúráját emelnénk.” 4
Itt szeretném megjegyezni, hogy Kodály Zoltán nem állt egyedül a
cigány gyermekek zenei nevelésével kapcsolatos javaslatával. Az 1900-s
évek elején megjelent újságcikkek két érdekes megállapításról számol-
tak be a magyarországi cigánytanulók oktatásával kapcsolatban. Az
egyik tudósítás hírül adta, hogy „a tanító jellemző példának tartja, hogy
egyik alkalommal nyolc napi távollét után a diákok elfelejtették az ad-
dig tanultakat, és előről kellett kezdeni a munkát. Csupán az ének és
zeneórákon nem kellett a (fegyelmező) »figyelemfelkeltő« pálca. 1929
őszén hozták létre az »első magyar cigányakadémiát« a budapesti Kál-
vária utca 22. szám alatt. A tanári karban két cigány származású mű-
vész is szerepelt, az egyik az Operaház zenekarában játszott, a másik
a Városi Színház zenekarának a tagja volt. A tanulók életkora változó,
a hat éves gyerek és a 30 éves felnőtt férfi is megtalálható volt köztük.
Bár valamennyien valamilyen zenekar tagjai, mindenkinek felvételi
vizsgát kellett tenni.” 5
b. Komplex művészeti nevelés
Rajz Istvánné egykori rajztanárnőm a komplex művészeti nevelésről
társszerzőkkel könyvet írt, Ének-Zene-Nyelv-Matematika címmel. Sze-
mélyesen szólt a módszer eredményes kipróbálásáról is. Külön kiemelte
ennek gyakorlati alkalmazását és hatását falusi, túlkoros, stb. cigány-
3 Vámosi Nagy istVáN: Zenetörténeti párhuzamok – 33 év válogatott tanulmányai, zenekritikái, elő-
adásai 1943-1976. 1982. 49.o.
4 BóNis FereNc: Így láttuk Kodályt, Püski, Budapest, 213 .1994. o.
5 Barátság, Kulturális és közéleti folyóirat, VI. évf. 4. sz. 1999. szeptember 15. 2532. o.
6