Page 8 - Művészetpedagógiai kísérlet
P. 8

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület

          fogékonyság  és  kreativitás,  amelyek  mind  hatásosan  segítik  az  idegen
          nyelv tanulását
             Az  idegen  nyelvek  elsajátításának  egyik  hatásos  módszere  az  adott
          nyelven való éneklés.Kodály szavait idézve: „ez a nyevtanulás nélkülözhetet-
          len segédeszköze...”, aki idegen nyelven énekel, nemcsak a nyelvet tanulja
          vele, hanem a zenén keresztül az idegen nép jellemét is megismeri.”  3

          3. Szociális és kulturális hátrányok leküzdéséhez

          a. Bentlakásos zenei általános iskolák cigány gyermekek számára.
            Kodály Zoltán három héttel a halála előtt Bors Irmával az alábbi beszél-
            getést folytatta:
               „Magával még tervem van. Szeretném a művelődési miniszterrel megbe-
            szélni, hogy létesítsenek bentlakásos zenei általános iskolát cigány gyermekek
            számára. A volt szerzetes nővérek talán vállalnák a gondozásukat. Ezzel az
            ország kultúráját emelnénk.” 4
               Itt szeretném megjegyezni, hogy Kodály Zoltán nem állt egyedül a
            cigány gyermekek zenei nevelésével kapcsolatos javaslatával. Az 1900-s
            évek elején megjelent újságcikkek két érdekes megállapításról számol-
            tak  be  a  magyarországi  cigánytanulók  oktatásával  kapcsolatban.  Az
            egyik tudósítás hírül adta, hogy „a tanító jellemző példának tartja, hogy
            egyik alkalommal nyolc napi távollét után a diákok elfelejtették az ad-
            dig tanultakat, és előről kellett kezdeni a munkát. Csupán az ének és
            zeneórákon nem kellett a (fegyelmező) »figyelemfelkeltő« pálca. 1929
            őszén hozták létre az »első magyar cigányakadémiát« a budapesti Kál-
            vária utca 22. szám alatt. A tanári karban két cigány származású mű-
            vész is szerepelt, az egyik az Operaház zenekarában játszott, a másik
            a Városi Színház zenekarának a tagja volt. A tanulók életkora változó,
            a hat éves gyerek és a 30 éves felnőtt férfi is megtalálható volt köztük.
            Bár  valamennyien  valamilyen  zenekar  tagjai,  mindenkinek  felvételi
            vizsgát kellett tenni.” 5
          b. Komplex művészeti nevelés
            Rajz  Istvánné  egykori  rajztanárnőm  a  komplex  művészeti  nevelésről
            társszerzőkkel könyvet írt, Ének-Zene-Nyelv-Matematika címmel. Sze-
            mélyesen szólt a módszer eredményes kipróbálásáról is. Külön kiemelte
            ennek gyakorlati alkalmazását és hatását falusi, túlkoros, stb. cigány-


          3   Vámosi Nagy istVáN: Zenetörténeti párhuzamok – 33 év válogatott tanulmányai, zenekritikái, elő-
           adásai 1943-1976. 1982. 49.o.
          4   BóNis FereNc: Így láttuk Kodályt, Püski, Budapest, 213 .1994. o.
          5   Barátság, Kulturális és közéleti folyóirat, VI. évf. 4. sz. 1999. szeptember 15. 2532. o.

          6
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13