Page 9 - Művészetpedagógiai kísérlet
P. 9

„Psalmus Humanus” – művészetpedagógiai kísérlet az ezredfordulón

           gyerekekkel való napközi csoportos foglalkozás keretében. (E progra-
           mot  az  UNESCO  InSEA  nevű  képzőművészeti  neveléssel  foglalkozó
           bizottsága is figyelemmel kísérte és támogatta.)
         c. Szőnyi Erzsébet tanárnő külföldi tapasztalatai
                                                                      6
           Szőnyi Erzsébet: Kodály Zoltán nevelési eszméi című könyvében  be-
           számol egyrészt az Egyesült Államokbeli stanfordi egyetemen folytatott
           kísérletekről,  melyeket  már  1966-ban  (!)  a  fejlődésben  visszamaradt
           gyermekek tanításában alkalmaztak. „A kísérlet erdményének felmérése
           azt bizonyította, hogy a Kodály-módszerrel tanított gyermekek gyenge
           képességeik ellenére sokkal jobb eredményt tudtak elérni más tárgyak-
           ban is, mint különben, s mint azok, akik a zenét a szokásos módszerrel
           tanulták.
              Ugyanez az indíték vezette később a bostoni és New Haven-i körzet
           iskoláinak vezetőit, amikor hátrányos helyzetű színes bőrű gyermekek
           csoportjai részére a Kodály-koncepció alkalmazását rendelték el. A nyelvi
           nehézségekkel  küzdő,  nehezen  civilizálható  csoportok  a  rendszeres
           szisztematikus zenetanulás mellett minden irányban pozitív fejlődést
           mutattak, a zenei nevelés transzferhatásai világosan érvényesültek.”

         4. Fizikai sérült és fogyatékos gyermekek számára

         a. A mozgássérült gyermekek zenei nevelése
           A mozgássérült gyermekek zenei nevelésére egykori kamarazenére taní-
           tott  növendékem  hívta  fel  a  figyelmemet,  aki  a  2001/2002  tanévben
           kapta meg konduktori diplomáját a Pető Nevelő és Nevelőképző Intézet-
           ben. „A felvételimhez szükség volt a zenében való jártasságra, mert fel-
           vételiznem kellett belőle. A főiskola életébe és a gyakorlati (gyermekcso-
           portban való nevelés, fejlesztés) programba is szervesen beépül a zene.
           A ritmusnak nagy szerepe van a sérültek izmainak ellazulásában, ami
           lassú, de egyenletes ritmusú számolás..”

         b. Vakok és csökkentlátó gyermekek zenei nevelése
           Régi csellista tanítványom – akit 6 és 16 éves kora között tanítottam –,
           gyakran  koncertezik  állandó  kamarazene  partnerével,  Németh  Tamás
           vak zongoraművésszel. Rendszeresen meghallgatva közös hangversenyei-
           ket, Németh Tamással való többszöri beszélgetés során egyre több isme-
           retet szereztem a nemlátó gyermekek-felnőttek zenei tevékenységéről.



         6   Tankönyvkiadó, Budapest, 1984. 36. o.

                                                                          7
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14