Page 9 - Művészetpedagógiai kísérlet
P. 9
„Psalmus Humanus” – művészetpedagógiai kísérlet az ezredfordulón
gyerekekkel való napközi csoportos foglalkozás keretében. (E progra-
mot az UNESCO InSEA nevű képzőművészeti neveléssel foglalkozó
bizottsága is figyelemmel kísérte és támogatta.)
c. Szőnyi Erzsébet tanárnő külföldi tapasztalatai
6
Szőnyi Erzsébet: Kodály Zoltán nevelési eszméi című könyvében be-
számol egyrészt az Egyesült Államokbeli stanfordi egyetemen folytatott
kísérletekről, melyeket már 1966-ban (!) a fejlődésben visszamaradt
gyermekek tanításában alkalmaztak. „A kísérlet erdményének felmérése
azt bizonyította, hogy a Kodály-módszerrel tanított gyermekek gyenge
képességeik ellenére sokkal jobb eredményt tudtak elérni más tárgyak-
ban is, mint különben, s mint azok, akik a zenét a szokásos módszerrel
tanulták.
Ugyanez az indíték vezette később a bostoni és New Haven-i körzet
iskoláinak vezetőit, amikor hátrányos helyzetű színes bőrű gyermekek
csoportjai részére a Kodály-koncepció alkalmazását rendelték el. A nyelvi
nehézségekkel küzdő, nehezen civilizálható csoportok a rendszeres
szisztematikus zenetanulás mellett minden irányban pozitív fejlődést
mutattak, a zenei nevelés transzferhatásai világosan érvényesültek.”
4. Fizikai sérült és fogyatékos gyermekek számára
a. A mozgássérült gyermekek zenei nevelése
A mozgássérült gyermekek zenei nevelésére egykori kamarazenére taní-
tott növendékem hívta fel a figyelmemet, aki a 2001/2002 tanévben
kapta meg konduktori diplomáját a Pető Nevelő és Nevelőképző Intézet-
ben. „A felvételimhez szükség volt a zenében való jártasságra, mert fel-
vételiznem kellett belőle. A főiskola életébe és a gyakorlati (gyermekcso-
portban való nevelés, fejlesztés) programba is szervesen beépül a zene.
A ritmusnak nagy szerepe van a sérültek izmainak ellazulásában, ami
lassú, de egyenletes ritmusú számolás..”
b. Vakok és csökkentlátó gyermekek zenei nevelése
Régi csellista tanítványom – akit 6 és 16 éves kora között tanítottam –,
gyakran koncertezik állandó kamarazene partnerével, Németh Tamás
vak zongoraművésszel. Rendszeresen meghallgatva közös hangversenyei-
ket, Németh Tamással való többszöri beszélgetés során egyre több isme-
retet szereztem a nemlátó gyermekek-felnőttek zenei tevékenységéről.
6 Tankönyvkiadó, Budapest, 1984. 36. o.
7