Page 4 - Művészetpedagógiai kísérlet
P. 4

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület

          Az összegyűjtött anyagot „Psalmus Humanus” Ének-zenei Általános Iskola, Kecs-
          kemét, 1950. címmel foglaltam össze könyv alakjában (Püski Kiadó, 2000 304 o.)
             A fent jelzett pályázati felhívásra elkészített tanulmányom, majd annak
          könyvvé formálása eredeti szándékom szerint csak emlékező írásnak ké-
          szült egykori iskolám alapításának 50. évfordulója alkalmából. De sajnála-
          tos módon azt tapasztaltam, hogy az egykori diákok egyértelműen pozitív
          hangvételű visszajelzései éles ellentétben állnak korunk néhány társadal-
          mi rétegének a zenetanulás, és ezen túlmenően a művészeti nevelés fon-
          tosságának megítélésében. Kodály eredeti nevelési elveit sokan ma már
          nem is ismerik, vagy azokat idejét múlt, korszerűtlen módszernek vélik.
          Pedig a kodályi nevelési eszmék lényege nem egy szakmódszertani elv me-
          rev követését jelenti, hanem az énekkel-zenével, a művészetekkel kisgyer-
          mekkortól való örömszerző együttélést.
             Ennek meghatározó jelentőségét az ének-zenei általános iskolák volt
          növendékei 40 év távlatából bizonyítják. Iskolánk alapítása óta azonban
          fél évszázad telt el, és ezalatt az időszak alatt olyan társadalmi, gazdasági
          és technikai változások zajlottak le, amelyeknek az ‚50-es években még
          nyoma sem volt. Ezt erős társadalmi és gazdasági átrendeződés kísérte,
          ami a társadalomban értékváltással is járt.
             A Központi Statisztikai Hivatal (Oktatási adatok, 1998) és a Fővárosi
          Pedagógiai Intézet adatai alapján az ének-zenei általános iskolák növendék
          létszámát illetően döbbenetes számok tárultak elém: az általános iskolás-
          korú gyermekeknek mindössze kb. 1%-a, a mintegy egymillió általános
          iskolás közül mindössze kb. 10-12 ezer gyermek tanul csak ilyen típusú
          iskolában!  E  számokat,  és  néhány,  részemről  közelebbről  is  jól  ismert
          ének-zenei általános iskola megszűnésének körülményeit is jól ismerve,
          ettől kezdődően igen fontossá vált számomra annak a kérdésnek a vizsgá-
          lata, miként lehetne Kodály tanár úr nevelési eszméit megőrizni a mai,
          megváltozott körülmények között is?
             A vizsgálódást két irányba folytattam:
             1.) Hogyan  segíthetné  hatékonyan  a  kodályi  hagyományokra  épülő
                ének-zenetanítás napjaink közismereti képzését?
             2.) Hogyan lehetne véleményeztetni zenei életünk meghatározó jelentő-
                ségű személyiségeivel a jövőbe mutató, a gyakorlatban már hosszú
                ideje  és  eredményesen  működő,  de  mégis  csak  kevéssé  ismert
                ének-zenepedagógiai metódusokat?

             A feltett kérdésekben segítséget adott annak a műhelymunkának a fel-
          idézése, amelyben egykori iskolában részesülhettem. Egyrészt emlékeztem
          Kodály tanár úr gyakori óralátogatásaira, másrészt tudomásom volt arról,
          hogy iskolai éveinkben a tantervek készítésénél és a tananyag meghatáro-

          2
   1   2   3   4   5   6   7   8   9