Page 6 - Művészetpedagógiai kísérlet
P. 6
Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület
A Kodály-módszer adaptációs lehetőségeinek
keresése az ezredfordulón
I. Korunk társadalmi, gazdasági és technikai
változásainak hatás a művészeti nevelésre
1. A társadalomban – különösen az elmúlt évtizedekben – szemléletváltozás tör-
tént, amely az emberek gondolkodásmódjában értékváltáshoz vezetett.
A divatszakmák miatt a zenetanulás fontossága a háttérbe szorult. A
szülő társadalmi helyzetéből eredő felfogásának megfelelően választ is-
kolát. Azt az iskolatípust választja, amelyik gyermekét legjobban felké-
szíti arra, hogy versenyképes legyen majd a munkaerőpiacon. A szülők
főleg gyors és kézzelfogható eredményeket várnak, egyértelműen hasz-
nosítható, pénzre váltható tudást, ezért fontos a személyiséget gazdagító
művészeti nevelés hatásának a feltárása, és a tudományos eredmények-
kel való alátámasztása.
2. Megváltozott a pályaorientáció: a szülők a lakóhelyük közelében választa-
nak óvodát, majd iskolát. Az alsótagozatban még van érdeklődés a ze-
netanulás, vagy más művészeti nevelés iránt, de a pályaválasztás miatt,
hogy biztosítva érezzék gyermekük továbbtanulását, elviszik őket egy
távolabbi 6, vagy 8 osztályos iskolába. Így az erdményes zenetanuláshoz
szükséges idő már kevésbé áll rendelkezésükre.
3. A nyelvtanulás fontossága előtérbe került: bármely diploma megszerzésé-
nek feltétele legalább egy középfokú nyelvvizsga, ezért a szülők előny-
ben részesítik a minél korábban intenzív nyelvi képzést nyújtó iskolákat.
4. Művelődési és közoktatási minisztériumi rendeletek hatására csökkent az ál-
talános iskolai ének- és rajzórák száma, amely azok hatékonyságát és
mozgásterét döntő módon meghatározza.
S ha most feltesszük a kérdést, hogy léteztek-e ezek a gondok iskolánk
alapításakor fél évszázaddal ezelőtt, akkor a válasz erre egyértelműen: nem.
4