Page 6 - Művészetpedagógiai kísérlet
P. 6

Psalmus Humanus művészetpedagógiai egyesület

                A Kodály-módszer adaptációs lehetőségeinek
                            keresése az ezredfordulón


                    I. Korunk társadalmi, gazdasági és technikai
                     változásainak hatás a művészeti nevelésre

          1. A társadalomban – különösen az elmúlt évtizedekben – szemléletváltozás tör-
            tént, amely az emberek gondolkodásmódjában értékváltáshoz vezetett.
            A divatszakmák miatt a zenetanulás fontossága a háttérbe szorult. A
            szülő társadalmi helyzetéből eredő felfogásának megfelelően választ is-
            kolát. Azt az iskolatípust választja, amelyik gyermekét legjobban felké-
            szíti arra, hogy versenyképes legyen majd a munkaerőpiacon. A szülők
            főleg gyors és kézzelfogható eredményeket várnak, egyértelműen hasz-
            nosítható, pénzre váltható tudást, ezért fontos a személyiséget gazdagító
            művészeti nevelés hatásának a feltárása, és a tudományos eredmények-
            kel való alátámasztása.
          2. Megváltozott a pályaorientáció: a szülők a lakóhelyük közelében választa-
            nak óvodát, majd iskolát. Az alsótagozatban még van érdeklődés a ze-
            netanulás, vagy más művészeti nevelés iránt, de a pályaválasztás miatt,
            hogy biztosítva érezzék gyermekük továbbtanulását, elviszik őket egy
            távolabbi 6, vagy 8 osztályos iskolába. Így az erdményes zenetanuláshoz
            szükséges idő már kevésbé áll rendelkezésükre.
          3. A nyelvtanulás fontossága előtérbe került: bármely diploma megszerzésé-
            nek feltétele legalább egy középfokú nyelvvizsga, ezért a szülők előny-
            ben részesítik a minél korábban intenzív nyelvi képzést nyújtó iskolákat.
          4. Művelődési és közoktatási minisztériumi rendeletek hatására csökkent az ál-
            talános iskolai ének- és rajzórák száma, amely azok hatékonyságát és
            mozgásterét döntő módon meghatározza.


             S ha most feltesszük a kérdést, hogy léteztek-e ezek a gondok iskolánk
          alapításakor fél évszázaddal ezelőtt, akkor a válasz erre egyértelműen: nem.














          4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11