Page 7 - Művészetpedagógiai kísérlet
P. 7
„Psalmus Humanus” – művészetpedagógiai kísérlet az ezredfordulón
II. A Kodály-módszer adaptációs lehetőségeinek
keresése korunk társadalmának szociális, kulturális,
technikai körülményeihez, nevelési, oktatási elvárásaihoz
és egészségi állapotához
Az ének-zenei általános iskolák munkájának történeti összegezését célul
tűző, „A legelsők voltunk” című, és a végzett növendékek utóélete alcímmel
elkészített első tanulmányom hatalmas méretű gyűjtőmunkát igényelt, tér-
ben és időben egyaránt. Több évtized távlatából, az ország különböző
helyein élő egykori osztálytársaim, a különböző korú volt tanítványaim
felkutatása érdekes és izgalmas feladatot jelentett, amely igen széleskörű és
hasznos ismeretekhez juttatott. Éppen ennek a sokoldalú gyűjtőmunká-
nak a segítségével kaptam hiteles képet napjaink ének-zene oktatásának
eredményeiről és gondjairól egyaránt, amelyek újabb „búvárkodásra”, és
további zenepedagógiai kutatómunkára ösztönztek.
Ez alapján jutottam el az alábbi lehetséges területeken való vizsgálódáshoz:
1. Zenei nevelés a megváltozott életkori sajátosságok figyelembevételével
Az eddigi álláspont szerint 6 és 16 éves kor között érintik a zenei élmé-
nyek döntő módon a gyermekeket. Napjainkban a gyermekek szellemi fej-
lettsége – a technika, a média, a televízió hatására – érzékelhetően a fiata-
labb kor felé tolódik. Ebből következően sokkal nagyobb jelentőséget kell
tulajdonítani a 3 és 6 év közötti korosztály szakszerű zenei nevelésének, a
gyermekkori sajátosságokat jól ismerő és megfelelő zenei ismeretekkel ren-
delkező szakemberek segítségével.
a. Nemesszeghyné Szentkirályi Márta is így alapozta meg a zeneóvodá-
val az ének-zenei általános iskola indulását. Kodály tanár úr helye-
selte ezt a munkát, elismerő véleménye közismert.
b. Ma már sok helyen dolgoznak az óvónőkkel együtt pszichológiai is-
meretekkel rendelkező fejlesztőpedagógusok, indokolt tehát az óvo-
dai képzésnek az új ismeretekkel való kiegészítése.
2. A kor követelményeihez igazodó nyelvi képzés
Az általános iskolák felsőtagozatán lehetőséget ad a nyelvi órák számának
valamint színvonalának emelésére a zenei képzés adta lehetőségek és ké-
pességek felhasználása. Napjaink egyik legnagyobb oktatási kihívásának,
a korszerű és eredményes nyelvi képzésnek feltételei közé tartozik például
az auditív érzékenység, a vokális gyakorlottság, az intonációs képesség,
ritmusérzék, hangsúlydifferenciálás, valamint a zenetanulás adta érzelmi
5