Page 7 - Művészetpedagógiai kísérlet
P. 7

„Psalmus Humanus” – művészetpedagógiai kísérlet az ezredfordulón

                 II. A Kodály-módszer adaptációs lehetőségeinek
              keresése korunk társadalmának szociális, kulturális,
             technikai körülményeihez, nevelési, oktatási elvárásaihoz
                             és egészségi állapotához
         Az ének-zenei általános iskolák munkájának történeti összegezését célul
         tűző, „A legelsők voltunk” című, és a végzett növendékek utóélete alcímmel
         elkészített első tanulmányom hatalmas méretű gyűjtőmunkát igényelt, tér-
         ben  és  időben  egyaránt.  Több  évtized  távlatából,  az  ország  különböző
         helyein élő egykori osztálytársaim, a különböző korú volt tanítványaim
         felkutatása érdekes és izgalmas feladatot jelentett, amely igen széleskörű és
         hasznos ismeretekhez juttatott. Éppen ennek a sokoldalú gyűjtőmunká-
         nak a segítségével kaptam hiteles képet napjaink ének-zene oktatásának
         eredményeiről és gondjairól egyaránt, amelyek újabb „búvárkodásra”, és
         további zenepedagógiai kutatómunkára ösztönztek.

         Ez alapján jutottam el az alábbi lehetséges területeken való vizsgálódáshoz:

         1. Zenei nevelés a megváltozott életkori sajátosságok figyelembevételével
         Az eddigi álláspont szerint 6 és 16 éves kor között érintik a zenei élmé-
         nyek döntő módon a gyermekeket. Napjainkban a gyermekek szellemi fej-
         lettsége – a technika, a média, a televízió hatására – érzékelhetően a fiata-
         labb kor felé tolódik. Ebből következően sokkal nagyobb jelentőséget kell
         tulajdonítani a 3 és 6 év közötti korosztály szakszerű zenei nevelésének, a
         gyermekkori sajátosságokat jól ismerő és megfelelő zenei ismeretekkel ren-
         delkező szakemberek segítségével.
              a. Nemesszeghyné Szentkirályi Márta is így alapozta meg a zeneóvodá-
              val az ének-zenei általános iskola indulását. Kodály tanár úr helye-
              selte ezt a munkát, elismerő véleménye közismert.
              b. Ma már sok helyen dolgoznak az óvónőkkel együtt pszichológiai is-
              meretekkel rendelkező fejlesztőpedagógusok, indokolt tehát az óvo-
              dai képzésnek az új ismeretekkel való kiegészítése.

         2. A kor követelményeihez igazodó nyelvi képzés
         Az általános iskolák felsőtagozatán lehetőséget ad a nyelvi órák számának
         valamint színvonalának emelésére a zenei képzés adta lehetőségek és ké-
         pességek felhasználása. Napjaink egyik legnagyobb oktatási kihívásának,
         a korszerű és eredményes nyelvi képzésnek feltételei közé tartozik például
         az auditív érzékenység, a vokális gyakorlottság, az intonációs képesség,
         ritmusérzék, hangsúlydifferenciálás, valamint a zenetanulás adta érzelmi



                                                                          5
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12