Page 11 - Psalmus Humanus Művészetpedagógiai Egyesület alapítása
P. 11

A PsAlmus HumAnus művészetpedagógiai egyesület
                             megalapítása és tevékenysége
              Milyen művészetpedagógiai műhelyek kerültek
                    a Psalmus programban kiválasztásra?

         Kodály Zoltán nevelési elveinek szellemében a már évek óta eredményesen
         működő, de többnyire kevéssé ismert művészeti pedagógiai műhelyeket
         kerestünk meg. A modellértékű művészetpedagógiai metódusok a közok-
         tatás keretein belül kínálnak lehetőséget a gyermekek művészeti nevelésére.
           Ez lehetővé teszi a társadalom minden rétegének:
           •  a kiemelkedő képességű tanulók tehetséggondozását,
           •  az átlagos képességűek kibontakoztatását,
           •  a hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatását,
           •  a fogyatékossággal élők társadalmi beilleszkedését – egészségi állapo-
             tuktól  függetlenül  is,  például  vakoknak,  mozgássérülteknek  –,  az
             örömszerző művészi élménnyel való találkozást és az abban való aktív
             részvételt.
         E szempontok alapján csoportosítottuk a műhelyek bemutatását:

         Kodály Zoltán zenepedagógiai elveire épülő művészeti metódusok:
            1. a kodályi zenepedagógiai hagyományokon alapuló integrált művészet-
              pedagógiai program bemutatása,
            2. zenei nevelés az óvodában: „zene, játék, öröm”,
            3. énektanítás és kórusvezetés,
            4. énektanítás és nyelvoktatás kapcsolata a gyakorlatban:
              a.) énektanítás és angolnyelv-oktatás,
              b.) énektanítás és németnyelv-oktatás,
            5. néptánctanítás.

         A multikulturális nevelés lehetőségei:
            6. a szociálisan hátrányos helyzetű gyermekek egyéni nevelése a képes-
              ség- és tehetségfejlesztésben – a keresztkoherencia/tantárgyak közötti
              szinkronitás elvére alapozva,
            7. roma költészet és irodalom.

         A komplex művészeti nevelés lehetőségei tanórán kívüli foglalkozások
         keretében:
            8. részképesség-fejlesztés óvodásoknak és kisiskolásoknak (5–8 éves ko-
              rig): látás, hallás, tapintás, koordinált mozgás, figyelemkoncentráció,
            9.  komplex  művészeti  nevelés  (Kokas-módszer):  zene,  mozgás,  kép-
              zőművészet alsó tagozatosoknak,



                                                                         11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16